Po ponad 20 latach sporu szwedzka firma odzieżowa H&M wygrała prawną potyczkę z marką odzieży i obuwia sportowego Adidas o używanie na ubraniach ozdobnego motywu w kształcie równoległych pasków. Holenderski Sąd Najwyższy oddalił w drugiej połowie października 2021 r. skargę kasacyjną Adidasa przeciwko H&M.
Spór pomiędzy H&M a Adidasem rozpoczęła 24 lata temu ta ostatnia spółka. Adidasowi nie podobało się, że w swojej kolekcji odzieży sportowej „Work Out” wprowadzonej do obrotu w 1997 r. szwedzka marka użyła jako motywu ozdobnego dwóch poziomych pasków. Adidas twierdził, że tak oznaczony towar może wprowadzić konsumentów w błąd sugerując, że pochodzi on od marki Adidas. Pasiaste ozdoby były umieszczone na spodniach i bluzach, ale też butach.
Obstając przy naruszeniu swoich praw do znaku towarowego Adidas wszczął przed holenderskim sądem, który był właściwy według miejsca dokonania naruszenia, postępowanie przeciwko H&M. Spór przetoczył się przez kilka instancji, z których pierwsze przyznały rację Adidasowi. Szwedzka spółka odwoływała się jednak od kolejnych wyroków i tak sprawa trafiła przed Sąd Apelacyjny w Hadze, który uznał, że naruszenie praw do znaku towarowego nie miało miejsca, a finalnie – przed holenderski Sąd Najwyższy.
W październiku tego roku Sąd Najwyższy podtrzymał wyrok Sądu Apelacyjnego i oddalił skargę kasacyjną Adidasa. Ponadto, Adidas będzie musiał zwrócić H&M koszty postępowania sądowego, oszacowane na ponad 23 tysiące euro. W oświadczeniu wydanym w kwestii sprawy dla mediów przedstawiciel Adidasa stwierdził, że spółka jest rozczarowana holenderskim wyrokiem.