Wesołe misie

Niemiecki producent żelków Haribo walczy ze swoim hiszpańskim konkurentem, spółką Osito & Co, która wprowadziła na rynek żelki w kształcie misiów, ale takie bynajmniej nieprzeznaczone dla dzieci. Żelowe miśki mają bowiem zawartość do 15% alkoholu.

 

Konkurenci w danym sektorze potrafią posprzeczać się nie tylko o znaki towarowe używane na oznaczenie danych towarów, ale i o podobieństwo samych towarów. Zbytnie upodabnianie swoich produktów do tego, co oferuje konkurent, może również stanowić czyn nieuczciwej konkurencji. Takie czyny zarzuca hiszpańskiej firmie produkującej żelki, Osito & Co, chyba najbardziej znany europejski producent żelków, Haribo.

W styczniu 2019 r. na hiszpańskim rynku ruszyła sprzedaż alkoholizowanych żelków oferowanych na stronie internetowej o domenie ositosconalcohol.com – co po hiszpańsku oznacza „misie z alkoholem”. Kształt misia to jednocześnie najpopularniejszy kształt niemieckich żelków Haribo. Spółka będąca właścicielem praw do marki „Haribo” zwróciła się do swojego hiszpańskiego konkurenta z roszczeniem zaprzestania wprowadzania do obrotu żelków w kształcie misiów, które zawierają alkohol. Niemiecka spółka wskazała, że takie alkoholizowane słodycze mogą zbytnio kojarzyć się z produktami oferowanymi pod marką „Haribo”, które są kierowane w znacznej mierze do dzieci. To natomiast mogłoby źle wpływać na skojarzenia z marką „Haribo” wśród konsumentów.

Niemiecka spółka zaproponowała hiszpańskiemu podmiotowi oferującemu alkoholizowane żelki ugodowe zakończenie sporu, między innymi poprzez przeniesienie na Haribo praw do domeny internetowej „ositosconalcohol.com”. Nie wiadomo jeszcze, czy misie z alkoholem znikną w takim razie z hiszpańskiego rynku.