Amazon wygrywa z Coty przed TSUE

Amerykańska platforma sprzedażowa Amazon wygrała właśnie spór sądowy w sprawie znaku towarowego z firmą kosmetyczną Coty przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W myśl wyroku, Amazon nie poniesie odpowiedzialności za nieumyślne składowanie towarów naruszających znaki towarowe dla sprzedawców zewnętrznych. Tym samym, Amazon odniósł wielkie zwycięstwo w walce z koncernem  kosmetycznym Coty.

 

Sprawa, wniesiona przez niemiecki oddział Coty, podkreśla napięcie między firmami zajmującymi się dobrami luksusowymi, które chcą zachować swoją wyłączność na ekskluzywne marki a platformami internetowymi, takimi jak Amazon, eBay czy polskie Allegro, walczącymi z ograniczeniami sprzedaży online. Właściciel znaków towarowych zakwestionował zakres odpowiedzialności platform internetowych za produkty sprzedawane w ich witrynach lub za zawarte tam treści.

Sprawa Amazon trafiła do niemieckiego sądu po tym, jak Coty stwierdziło, że prawa do znaku towarowego należącego do koncernu zostały naruszone poprzez magazynowanie perfum Davidoff dla sprzedawców zewnętrznych, a, zdaniem Coty, Amazon powinien ponosić odpowiedzialność za takie działania. Niemiecki sąd zwrócił się o wskazówki do najwyższego europejskiego trybunału. Luksemburski Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) poparł jednak amerykańską spółkę.

Sędziowie rozpoznający sprawę stwierdzili w wyroku, że samo przechowywanie przez Amazon towarów, które naruszają prawa do znaku towarowego, nie stanowi naruszenia praw do tego znaku towarowego przez Amazon. Program Amazon o nazwie „Fulfilment by Amazon” (ang. realizacja przez Amazon) pozwala tej platformie przechowywać i dostarczać towary sprzedawcom zewnętrznym, co jest jedną z kluczowych cech  modelu biznesowego Amazon.

Firma sprzedażowa z zadowoleniem przyjęła decyzję TSUE, stwierdzając jednocześnie w oświadczeniu prasowym, że nadal pozostaje zaangażowana w proces dążący do wyeliminowania platformy podróbek naruszających prawa do znaków towarowych.