„LV” tylko dla domu mody?

Mała brytyjska rodzinna firma ogrodnicza została wplątana w spór o znak towarowy z gigantem mody Louis Vuitton.

 

Prężnie rozwijająca się brytyjska firma rodzinna, która wytwarza ręcznie robione produkty ogrodnicze, została pozwana do sądu przez międzynarodowego giganta mody Louis Vuitton w sporze o znak towarowy dotyczący używania przez firmę inicjałów „L V”.

Firma LV Bespoke z siedzibą w Norfolk została założona przez Lawrence’a i Victorię Osborne po zamknięciu ich działalności budowlanej podczas pandemii COVID-19. Małżeństwo sprzedaje rośliny oraz różne ręcznie robione artykuły do ​​domu i ogrodu. Dom mody, który jest właścicielem kultowego znaku towarowego „LV”, sprzeciwia się wnioskowi LV Bespoke o zarejestrowanie ich nazwy jako znaku towarowego w Wielkiej Brytanii.

Louis Vuitton twierdzi, że ma nadrzędne prawa do używania inicjałów „LV”, ze względu na wcześniej zarejestrowane znaki towarowe, które do tego cieszą się renomą. Dom mody twierdzi, że użycie przez brytyjską firmę spornych inicjałów dałoby LV Bespoke nieuczciwą przewagę, ponieważ opinia publiczna kojarzyłaby je właśnie z luksusowym domem mody. Modowy gigant twierdzi też, że używanie przez inny podmiot inicjałów „LV” może osłabić charakter odróżniający jego wcześniejszych znaków.

Państwo Osborne argumentują, że Louis Vuitton nie może rościć sobie wyłącznych praw do liter „L” i „V”. Decyzja w postępowaniu sprzeciwowym może zostać wydana jeszcze w tym roku.

Brytyjska para założyła firmę ogrodniczą w 2020 r. po tym, jak blokady i opóźnienia spowodowane przez pandemię COVID-19 wpłynęły na konieczność wstrzymania prowadzonej przez małżeństwo wcześniej działalności budowlanej i wynajmu wakacyjnego. Po początkowym sukcesie 18 miesięcy temu właściciele rodzinnej firmy złożyli wniosek o rejestrację znaku towarowego swojego oznaczenia.

Jabłko nie dla każdego?

Gigant technologiczny Apple usiłuje zmonopolizować w Szwajcarii na swoją rzecz wizerunek jabłka oraz innych owoców.

 

Czerwone jabłko z białym krzyżem to symbol Fruit Union Suisse, najstarszej i największej organizacji hodowców owoców w Szwajcarii już od 111 lat. Jest to po prostu szwajcarska flaga narodowa nałożona na ten popularny owoc. Teraz stowarzyszenie obawia się, że będzie musiało zmienić swoje logo, ponieważ firma Apple próbuje uzyskać prawa własności intelektualnej do wizerunków jabłek i innych owoców, i nie chodzi wcale jedynie o nadgryziony owoc z logotypu Apple.

Chociaż sprawa wprawiła szwajcarskich sadowników w zakłopotanie, jest to część globalnego trendu. Apple złożyło podobne wnioski do dziesiątek organów zajmujących się własnością intelektualną na całym świecie, choć z różnym skutkiem. Rejestracji oryginalnym znakom towarowym Apple udzieliły urzędy m. in. w Japonii, Turcji, Izraelu i Armenii.

W ciągu ostatnich kilku lat Apple brało się również za inne owoce – chciało walczyć między innymi z twórcami aplikacji do przygotowywania posiłków z logo gruszki, piosenkarzem i autorem tekstów o imieniu Frankie Pineapple, producentami artykułów piśmiennych z jabłkiem w logo, jak również stoczyło trwającą wiele lat bitwę z wytwórnią muzyczną Beatlesów, Apple Corps, która została ostatecznie zakończona w 2007 r.

Apple to jedna z firm bardzo szeroko walczących o swoje – prawdziwe lub domniemane – prawa własności intelektualnej. W latach 2019-2021 Apple złożyło więcej sprzeciwów dotyczących znaków towarowych niż Microsoft, Facebook, Amazon i Google razem wzięte. Ze Szwajcarią Apple ma jednak dotychczas raczej negatywne doświadczenia – w 2012 r. spółka zapłaciła Szwajcarskim Kolejom Federalnym 21 milionów dolarów za skopiowanie projektu szwajcarskiego zegara kolejowego.

Rosja przejmuje liberalne radio

Rosyjski państwowy gigant medialny złożył wniosek o rejestrację znaku towarowego zakazanego liberalnego radia. Agencja informacyjna Rossiya Segodnya złożyła wniosek o zarejestrowanie znaku towarowego „Echo Moskwy”, które to oznaczenie należy do liberalnej stacji radiowej, której działalność została zakazana po inwazji Rosji na Ukrainę.

 

Radio Sputnik, jeden z kilku produktów Rossija Segodnya, przejęło częstotliwości FM Echa Moskwy po tym, jak to ostatnie zostało zdjęte z anteny na początku marca 2022 r. za rozpowszechnianie „fałszywych informacji” o rosyjskiej armii. Wpis w internetowej bazie Rospatent, rosyjskiego urzędu własności intelektualnej, informuje, że zlecono formalne badanie, czy przyznać Rossiji Segodnyi prawa do korzystania z czarno-biało-czerwonego logo Echa Moskwy.

Agencja Rossiya Segodnya twierdzi, że złożyła wniosek o rejestrację znaku „Echo Moskwy” w związku z wygaśnięciem oryginalnej rejestracji tego znaku towarowego. Słowny znak towarowy nazwy „Echo Moskwy”  wygasł 14 lipca br., a znak słowno-graficzny wygasa już 20 sierpnia.

Były redaktor naczelny Echa Moskwy, Aleksiej Wieniediktow, porównał działania Rossiji Siegodnej do przepisywania na nowo podręczników historii. Jego zdaniem, Echo Moskwy jest częścią historii współczesnej Rosji, a rosyjskie władze pozbawiają ludzi tym sposobem symboli, nadziei i pamięci.

Radio Echo Moskwy stało się drogowskazem dla rosyjskich demokratów i liberałów od czasu jego powstania w 1990 r., kiedy to upadał Związek Radziecki. Stacja została zdjęta z anteny tylko raz – podczas komunistycznego zamachu stanu w 1991 r. Radio przetrwało nawet wtedy, gdy Rosja przeszła ostry autorytarny zwrot. Należąca do ramienia medialnego gazowego giganta Gazpromu stacja zachowywała delikatną równowagę między relatywną wolnością i brakiem cenzury, a jednocześnie utrzymywała powiązania z Kremlem.