Tesco przegrywa z Lidlem

Sieć Tesco przegrała w postępowaniu apelacyjnym w sprawie dotyczącej należącego do marki Lidl oznaczenia zawierającego żółte koło.

 

Największy brytyjski detalista, sieć Tesco, przegrał w drugiej połowie marca 2024 r. postępowanie sądowe na etapie apelacji od wyroku stwierdzającego naruszenie praw do znaku towarowego niemieckiego dyskontu Lidl w związku z użyciem żółtego koła na kwadratowym niebieskim tle.

Decyzja ta prawdopodobnie oznacza koniec batalii prawnej między rywalizującymi sprzedawcami detalicznymi, która rozpoczęła się w 2020 r., kiedy Lidl pozwał Tesco po tym, jak Tesco wprowadziło logo w postaci żółtego koła na niebieskim tle w ramach programu rabatowego „Clubcard Prices”.

Tesco podało, że usunięcie wszystkich logo naruszających prawo będzie kosztować prawie 8 milionów funtów (ponad 40 mln zł). Marcowe orzeczenie zapadło w obliczu utrzymującej się ostrej rywalizacji między sprzedawcami detalicznymi o ich udział w brytyjskim rynku artykułów spożywczych o wartości 230 miliardów funtów, napędzanej przez Lidl i inną niemiecką sieć, obecną również na polskim rynku, dyskont Aldi.

Lider rynku brytyjskiego, Tesco ma prawie 28% rynku, a szósty Lidl, który z kolei na polskim rynku jest jednym z najbardziej popularnych sprzedawców, ma prawie 8%.

Obie firmy wplątały się w spór o kopiowanie znaków towarowych i wprowadzanie konsumentów w błąd w ubiegłym roku. W toku postępowania sąd pierwszej instancji orzekł, że Tesco w sposób niewłaściwy wykorzystało znajomość wśród konsumentów znaków towarowych Lidla i ich powiązanie z niskimi cenami. Tesco próbowało uchylić to orzeczenie, jednak w marcu 2024 r. Sąd Apelacyjny oddalił apelację firmy.

Rzecznik prasowy Tesco poinformował, że sieć planuje wkrótce zaktualizować logo.