Adidas wygrywa z „adi-psem”

Adidas zyskał sobie reputację wyjątkowo walecznej firmy, jeśli chodzi o słynny znak towarowy z trzema paskami. Sportowy gigant okazuje się równie niechętny zabawom semantycznym swoją marką. Adidas wygrał właśnie w Japonii spór o znak towarowy „adidog”.

 

Skoro trójpasiasty producent odzieży sportowej nie sprzedaje produktów dla zwierząt domowych pod swoją marką, najwyraźniej nie chce też, aby robił to ktoś inny. Na początku tego roku Adidas wszczął spór przed japońskim urzędem do spraw własności intelektualnej, sprzeciwiając się zgłoszeniu znaku towarowego „adidog” do stosowania na ubraniach dla psów. Słowno-graficzne oznaczenie stylizowane było na najbardziej charakterystyczny znak „adidas”, z napisem pod trzema paskami, przy czym słowo „adidog” dostało na końcu odcisk psiej łapki, a same paski wyglądały jak kości.

Adidas podnosił, że japońska ustawa o znakach towarowych zakazuje rejestracji znaku towarowego, który może powodować konfuzję wśród konsumentów co do źródła pochodzenia produktów opatrzonych danym znakiem towarowym. Sportowy koncern twierdził, że ze względu na wysoki stopień podobieństwa między jego słynną nazwą chronioną znakiem towarowym a znakiem „adidog” konsumenci prawdopodobnie będą myśleć, że obaj producenci są ze sobą w jakiś sposób gospodarczo powiązani, co nie jest prawdą.

Adidas wskazał też, że takie wprowadzenie w błąd konsumentów zostanie wzmocnione ze względu na ich znaczny poziom świadomości w związku z obecnością marki „adidas” niemal na całym świecie. Ponadto, znak „adidog” nie tylko jest podobny do znaku „adidas” i na niego stylizowany, ale też produkty oferowane pod nazwą „adidog” nie różniłyby się znacząco od produktów, które sprzedaje sportowy koncern. Zdaniem tego ostatniego, odzież dla zwierząt domowych jest jednym z rodzajów artykułów modowych, z którym ogół społeczeństwa jest zaznajomiony. Odzież sportowa jest bowiem wykorzystywana nie tylko do ćwiczeń, ale także jako element mody. Mając to na uwadze, jest oczywiste, że dystrybutorzy sprzętu sportowego, odzieży, toreb i obuwia mogą oferować w obrocie również odzież dla zwierząt domowych.