Chanel przegrywa w Wielkiej Brytanii

Dom mody Chanel poniósł porażkę próbując zablokować w Wielkiej Brytanii rejestrację znaku towarowego „Madame Coco”. Czy nazwa „Madame Coco” kojarzy się wyłącznie z Chanel? Luksusowa marka z Paryża najwyraźniej miała taką pewność. Na nieszczęście dla Chanel, brytyjski Urząd ds. Własności Intelektualnej opowiedział się po stronie tureckiej spółki Madame Coco.

 

W styczniu 2018 r. pełnomocnik spółki Madame Coco z siedzibą w Stambule złożył wniosek o rejestrację oznaczenia „Madame Coco” w Wielkiej Brytanii, głównie dla akcesoriów urodowych, w tym do manicure. Dom mody Chanel, niezadowolony z podobieństwa między zgłoszonym znakiem a zarejestrowanym między innymi dla perfum znakiem „Coco Mademoiselle”, sprzeciwił się rejestracji zgłoszenia. Zdaniem pełnomocnika 110-letniego domu mody, znak „Madame Coco” jest zbyt podobny do oznaczenia „Coco Mademoiselle”.

Chanel argumentowało, że zarówno jego znak towarowy, jak i znak „Madame Coco” składają się z elementu COCO i francuskiej grzecznościowej formy żeńskiej, przez co poziom podobieństwa koncepcyjnego między tymi dwoma znakami jest szczególnie wysoki. Oprócz możliwości wprowadzenia konsumentów w błąd, skoro mogliby sądzić, że istnieje związek między produktami Madame Coco i Chanel, Chanel twierdziło, że używanie i rejestracja znaku „Madame Coco” powodowałyby dla tureckiej firmy niesprawiedliwe uzyskanie korzyści ze względu na renomę znaków Chanel.

Brytyjski urząd nie zgodził się jednak z argumentacją francuskiego domu mody. Urząd stwierdził w wydanej niedawno decyzji, że zarówno same znaki towarowe, jak i wskazane w zgłoszeniu i rejestracji produkty nie są wystarczająco podobne, aby uzasadnić zakaz rejestracji znaku „Madame Coco”.

Chociaż pod względem wizualnym oba znaki mają wyraźnie widoczny element COCO, jak również oba posiadają drugi element słowny, który na początku ma takie same litery MAD_M, to istnieją jednak między nimi różnice, na przykład słowa MADAME i MADEMOISELLE mają zauważalnie różną długość i odmienne znaczenie.