Kara za pomoc przy sprzedaży podróbek

Przepisy dotyczące prawa własności przemysłowej przechodzą ostatnio wiele zmian. Jedna z nich dotyczy odpowiedzialności podmiotów umożliwiających sprzedaż towarów oznaczonych podrobionym znakiem towarowym, a więc przykładowo właścicieli hal targowych.

 

Dotychczasowe przepisy uwzględniały w przypadku oferowania podrobionych towarów głównie odpowiedzialność osoby, która wprowadziła je do obrotu. Niedawna nowelizacja przepisów umożliwiła dochodzenie roszczeń również wobec podmiotów, które umożliwiały handel towarami, na których znajdowały się podrobione znaki towarowe. Umożliwi to szerszy zakres działań właścicielom znaków towarowych, którzy w przypadku braku znajomości danych identyfikujących pojedynczego naruszyciela sprzedającego swój towarów np. w hali targowej zostaliby z niczym. Na mocy zmienionych przepisów taki właściciel praw będzie mógł dochodzić swoich roszczeń od podmiotu odpowiedzialnego za prowadzenie tej hali targowej.

Nowe przepisy obowiązują od 16 marca 2019 r., a więc od niedawna. Na bazie znowelizowanych przepisów można wysnuwać teorie, że nie dotyczą one wyłącznie osób udostępniających naruszycielowi miejsca na sprzedaż podróbek, ale znacznie szerszej grupy osób. Sam przepis wskazuje bowiem, że z roszczeniami można wystąpić również przeciwko osobie, z usług której korzystano przy naruszeniu prawa ochronnego na znak towarowy. Znowelizowana ustawa Prawo własności przemysłowej nie wskazuje jednak, na czym dokładnie miałoby polegać „korzystanie z usług” przy naruszeniu praw do znaku towarowego. Z brzmienia przepisu można wnioskować, że za taką pomoc można uznać np. nałożenie na towar podrobionego znaku towarowego, dla przykładu poprzez jego nadruk na ubranie.

Zmianę przepisów popierało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, które wskazało, że potrzebuje ułatwień prawnych możliwości ścigania przedsiębiorców oferujących podróbki na dużych halach targowych, takich jak podwarszawska Wólka Kosowska.