Spór ostry jak chili

Momofuku, imperium kulinarne założone przez znanego szefa kuchni Davida Changa, próbuje przejąć kontrolę nad nazwą „chili crunch”. Firma wysłała wezwania do zaprzestania naruszeń oznaczenia do swoich konkurentów używających terminów „chili crunch” i „chile crunch” na etykietach przypraw i sosów.

 

Chili crunch to dodatek do potraw. Ta ciemnoczerwona przyprawa, niegdyś niemal tajemnicza, przygotowywana z kawałków suszonego chili, chrupiącego smażonego czosnku, często też z nasion sezamu i pieprzu syczuańskiego, ma swoje korzenie w Chinach. Obecnie dziesiątki marek produkują wersje, dzięki który ta bomba umami trafiła do mainstreamu.

Michelle Tew, założycielka malezyjskiej marki spożywczej Homiah z siedzibą w Nowym Jorku, jest jedną z adresatek wezwania. Wezwanie stwierdza, że Momofuku jest właścicielem wszelkich praw do znaków towarowych w odniesieniu do oznaczeń „chile crunch” i „chili crunch” oraz że nazwa jej produktu, Homiah Sambal Chili Crunch, stanowi naruszenie znaku towarowego.

Dwie największe marki chili crunch, Fly By Jing Sichuan Chili Crisp, wprowadzone na rynek przez przedsiębiorcę i szefa kuchni Jing Gao w 2018 r. oraz chińska królowa przypraw, Lao Gan Ma Spicy Chili Crisp, nie są na celowniku Momofuku, ponieważ używają oznaczenia „chili chips”, a nie „chili crunch”.

Firma MìLà z siedzibą w Seattle specjalizuje się w zupach i również otrzymała wezwanie od Momofuku. Właściciel firmy, Caleb Wang, który dorastał między Chicago a Szanghajem, niedawno wraz ze współwłaścicielką biznesu i jednocześnie żoną, Jen Liao, rozszerzył linię sosów MìLà. Ponieważ poprzednią recepturę sosu wzbogacili większą porcję chrupiącego smażonego czosnku, nadając mu dodatkową chrupkość, nazwali go MìLà Chili Crunch.

Co ciekawe, Momofuku nie ma obecnie zarejestrowanego znaku towarowego dla oznaczenia „chili crunch”. Firma złożyła dopiero w ubiegłym miesiącu wniosek o rejestrację znaku towarowego. Firma jest za to właścicielem praw do znaku towarowego „chile crunch” nabytego w 2023 r. od firmy Chile Colonial, LLC w ramach ugody. Chile Colonial podjęło kroki prawne przeciwko Momofuku za rzekome naruszenie praw do znaku towarowego i czyny nieuczciwej konkurencji.