Znaki w polityce

Chińskie władze odrzucają zgłoszenia znaków towarowych, w których zawarte są ostatnie słowa uczestnika konfliktu w Dolinie Galwan. Chiński Urząd ds. Własności Intelektualnej (SIPO) opublikował w tym tygodniu zawiadomienie o odrzuceniu 17 wniosków o rejestrację znaku towarowego zawierających termin „czysta miłość” (pure love).

 

„Czysta miłość, tylko dla kraju” to deklaracja i ostatnie słowa napisane przez uznanego za bohatera Chen Xiangrong, jedną z czterech osób, które zginęły w konflikcie z indyjskimi wojskiem w Dolinie Galwan w czerwcu ubiegłego roku. SIPO wskazuje w komunikacie umieszczonym na stronie internetowej urzędu, że „To zdanie w pełni świadczyło o miłości męczennika do ojczyzny i szlachetnym uczuciu bezinteresownego poświęcenia”. Chen stracił życie w wieku 19 lat i został w lutym 2021 r. odznaczony przez chińskie władze orderem zasługi.

Konflikt w Himalajach rozpoczął się w czerwcu 2020 r., kiedy to zdaniem Pekinu indyjscy żołnierze przekroczyli dwukrotnie chińską granicę w rejonie doliny Galwan w Himalajach, co doprowadziło do konfrontacji z żołnierzami chińskimi i śmierci trzech Hindusów, a później do eskalacji konfliktu. Indie i Chiny stoczyły wojnę o sporne obszary w Himalajach w 1962 r. Chiny uznają za swoje terytorium kontrolowany przez siebie obszar 38 tys. km kw. w rejonie zachodnim Himalajów – prowincję Aksai, na której zachodzie położona jest dolina Galwan. Indie natomiast uważają, że jest to obszar Kaszmiru i jako taki należy się właśnie Indiom.

„Czysta miłość” jest wykorzystywana przez niektóre chińskie przedsiębiorstwa w charakterze znaku towarowego. SIPO zdecydowanie odrzuciło 17 wniosków o rejestrację znaków towarowych z określeniem „czysta miłość” zgodnie z przepisami chińskiej ustawy o znakach towarowych, uznając je za „szkodliwe dla moralności socjalistycznej lub mające inne niekorzystne skutki”. Zgodnie z przepisami chińskiej ustawy o ochronie bohaterów i męczenników imiona, portrety, reputacja i cześć bohaterów i męczenników podlegają ochronie ustawowej. Żadna organizacja ani osoba nie może używać nazwisk ani portretów bohaterów lub męczenników do znaków towarowych lub reklam.