Maślane złoto Irlandii

Spółka Kerrygold wygrała bitwę o znak towarowy UE. Kerrygold Irish Butter od dawna jest dominującą marką masła w Niemczech, Stanach Zjednoczonych i wielu innych krajach. Podjęta przez inną irlandzką firmę produkującą masło próba wykorzystania części jej nazwy „Kerry” za granicą nie powiodła się.

 

Orzeczenie Sądu Unii Europejskiej wydane na początku marca 2021 r. oznacza, że ​​w najbliższym czasie nie będzie innych marek masła z członem „Kerry”. Kerry Group, irlandzki rywal Kerrygold, próbował sprzedawać swoją markę masła Kerrymaid poza Irlandią i Wielką Brytanią. Sąd orzekł na korzyść Kerrygold, stwierdzając, że chociaż marki masła Kerrygold i Kerrymaid pokojowo współistnieją w lodówkach w Irlandii i Wielkiej Brytanii, gdyby marki były obok siebie w nieanglojęzycznych krajach UE, mogłoby to doprowadzić do zamieszania wśród konsumentów.

Irlandia jest największym eksporterem masła w UE, a klejnotem w maślanej koronie jest marka Kerrygold, należąca do firmy Ornua, która od czterech dekad odnosi znaczący sukces również w Niemczech. Niemieckie reklamy nazywają masło tej marki „złotem zielonej wyspy”, sprzedając w Niemczech staromodny wizerunek Irlandii jako dziewiczej i pasterskiej, pełnej zielonych pól i szczęśliwych krów.

Grupa Kerry, która przegrała w tym tygodniu sprawę sądową z Kerrygold, uruchomiła swoją markę masła Kerrymaid w największej gospodarce Europy, mając nadzieję na zdobycie części maślanego rynku. Werdykt w dużej mierze skupiał się na samej miejscowości Kerry i poziomie wiedzy, jaką mieliby na jej temat obywatele UE w krajach nieanglojęzycznych. Grupa Kerry argumentowała, że ​​powinna móc zarejestrować swój znak towarowy „Kerrymaid” poza Irlandią i Wielką Brytanią, ponieważ Kerry jest lokalizacją dobrze znaną na całym świecie.

Jednak prawnicy Ornua z powodzeniem argumentowali, że zezwolenie innym markom masła i produktów mlecznych na używanie słowa „Kerry” na rynkach takich jak Niemcy doprowadziłoby do rozmycia marki wartej miliard euro. Z biegiem czasu okaże się, czy orzeczenie będzie miało jakiekolwiek istotne konsekwencje dla innych marek żywności w UE, których nazwy są trwale kojarzone z określonymi lokalizacjami geograficznymi.