Puma 2021

Puma nie dostanie znaku towarowego „Puma Tokyo 2021” w USA. Amerykański Urząd Patentowy i Znaków Towarowych (USPTO) uznał, że takie oznaczenie może fałszywie sugerować powiązanie z Olimpiadą i Komitetem Olimpijskim i Paraolimpijskim Stanów Zjednoczonych.

 

Wniosek o rejestrację znaku towarowego został złożony przez właściciela marki Puma w USA 24 marca 2020 r., w tym samym dniu, w którym Międzynarodowy Komitet Olimpijski ogłosił, że igrzyska w Tokio planowane na 2020 r. zostały przełożone na następny rok z powodu pandemii koronawirusa. Puma SE próbowała zarejestrować zarówno oznaczenia „Puma Tokyo 2021”, jak i „Puma Tokyo 2022” jako znak towarowy dla odzieży, obuwia, akcesoriów i artykułów sportowych. Oba zgłoszenia zostały wstępnie odrzucone.

W decyzji wstępnej powołano się na orzeczenie wydane w 1999 r. przez Izbę Odwoławczą USPTO, która odmówiła zezwolenia nieupoważnionemu podmiotowi trzeciemu na rejestrację znaku „Sydney 2020”. W sprawie uznano, że oznaczenie „Sydney 2020”, które zostało zgłoszone dla usług reklamowych i biznesowych oraz usług komunikacyjnych, fałszywie sugeruje związek z Igrzyskami Olimpijskimi, ponieważ opinia publiczna uznałaby je za jednoznacznie odnoszące się do Igrzysk, które miały się odbyć w Sydney w Australii, w 2000 r., organizowanych przez Komitet Olimpijski.

W tym przypadku użycie sformułowania „Tokio 2021” zawartego w proponowanym znaku byłoby wyraźnie postrzegane przez ogół społeczeństwa jako odnoszące się do Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2020 r., które zostały przesunięte na rok 2021 z powodu pandemii COVID-19. Należy również zauważyć, że obecne zgłoszenie zostało złożone tego samego dnia, co zapowiedziana zmiana harmonogramu Igrzysk Olimpijskich w Tokio (tj. 24 marca 2020 r.). Fakt, że towary wnioskodawcy obejmują różne akcesoria sportowe, odzież oraz sprzęt sportowy wpływa na zwiększenie prawdopodobieństwa zaistnienia fałszywego związku z igrzyskami olimpijskimi, a tym samym z Komitetem Olimpijskim.