Bezkresne lato przed sądem

Zgodnie z pozwem Bruce Brown Films, firmy posiadającej prawa do filmu „The Endless Summer” (w Polsce dystrybuowany jako „Bezkresne lato”), producent strojów i obuwia sportowego Nike w nieuczciwy sposób wykorzystuje renomę i oznaczenia związane z tym filmem. Bruce Brown Films oskarża Nike oraz właściciela sieci sklepów Foot Locker o naruszenie znaku towarowego w postaci tytułu i praw autorskich do plakatu filmowego tego klasyku kina z 1966 r.

 

Film dokumentalny „Bezkresne lato” wprowadził dużą część świata spoza kalifornijskiego wybrzeża USA w luźną kulturę surfowania. Można w nim było śledzić zmagania dwóch surferów w poszukiwaniu idealnej fali w różnych miejscach na całym świecie, nawiązujących przy okazji przyjaźnie na Hawajach, w Australii, Ghanie i nie tylko.

W przeciwieństwie do łatwego życia surfera, utrzymanie praw własności intelektualnej związanych z filmem wydaje się być trudnym zadaniem, sądząc po pozwie złożonym w połowie marca 2020 r. w kalifornijskim sądzie. Bruce Brown Films LLC oskarża Nike oraz sieć sklepów Foot Locker o naruszenie praw do filmu „The Endless Summer” poprzez wykorzystywanie w kampaniach marketingowych nazwy i elementów graficznych plakatu filmowego, które składają się ze stylizowanych niebieskich fal z dużym pomarańczowym słońcem.

Mimo, że film został wyprodukowany przy skromnym budżecie, jego sprzedaż stała się poważnym biznesem. Bruce Brown Films zarejestrowało znak towarowy „The Endless Summer” dla koszulek, kubków, bluz, ręczników, poszewek na poduszki, zabawek, desek surfingowych, deskorolek, usług statków wycieczkowych oraz właśnie obuwia i artykułów sportowych.

Jak wskazano w pozwie, od maja do sierpnia ubiegłego roku sklepy Champs należące do sieci Foot Locker i Nike rozpoczęły kampanię marketingową, w której stosowano zwrot „Endless summer” oraz pomarańczowe i niebieskie elementy graficzne zapożyczone z plakatu filmowego. Kampania promowała co najmniej sześć modeli butów Nike, a także koszule, czapki i szorty marki Nike.