Długi spór o krótkie filmy

Przed brytyjskim Sądem ds. Własności Intelektualnej stanęli do walki Goliat – Google Inc. i  potencjalny Dawid – Shorts International Ltd. 23 czerwca 2022 r. londyńska ShortsTV wniosła przeciwko Google pozew o naruszenie praw do znaku towarowego w związku z działalnością YouTube Shorts.

 

Shorts International twierdzi, że branding i zapowiedzi YouTube Shorts, która to usługa została uruchomiona w 2020 r. jako rywal dla dynamicznie rozwijającego się TikToka, należącego do ByteDance, są bardzo podobne, jeśli nie identyczne z oznaczeniami ShortsTV, która działa od 2008 r. Ponadto, gdy Google korzysta ze spornego oznaczenia w powiązaniu ze znakiem YouTube lub Google Sign YouTube Shorts, konsumenci mogą zakładać, że Google, za pośrednictwem YouTube, jest właścicielem marki „Shorts”.

Shorts International walczy również z wysiłkami Google, aby unieważnić znaki towarowe mniejszej firmy. Z pozwu wynika też, że Google używał, w ramach działalności handlowej, bez zgody Shorts International, znaków podobnych do już zarejestrowanych znaków towarowych w odniesieniu do towarów i usług, które są identyczne lub podobne. W pozwie spółka domaga się potencjalnych setek milionów dolarów w nieokreślonych odszkodowaniach.

Shorts International, która jest właścicielem znaków towarowych „ShortsTV” w Wielkiej Brytanii, Unii Europejskiej, Indiach i USA, zasadniczo żąda, aby YouTube Shorts w obecnej formie został zamknięty i zaprzestał działalności. Wynik taki zapewne skierowały lukratywną dziedzinę krótkich filmików na cieszący się obecnie ogromną popularnością TikTok. Aby oddać skalę zainteresowania użytkowników tematem, YouTube ogłosił w zeszłym miesiącu, że ponad 1,5 miliarda zalogowanych użytkowników co miesiąc ogląda filmy z YouTube Shorts. Ostatnia porównywalna publikacja danych z TikToka z września ubiegłego roku wskazywała na ponad miliard użytkowników miesięcznie.