Nike walczy w metawersum

Producent odzieży sportowej, firma Nike, pozwała w USA spółkę StockX zarzucając jej, że użycie przez StockX znaków towarowych należących do Nike w związku z NFT (niewymienialnymi tokenami) stanowi naruszenie jej znaku towarowego. Nike twierdzi, że StockX tworzy NFT, używając znaków towarowych Nike bez odpowiedniego zezwolenia i sprzedaje je konsumentom, którzy mogą uwierzyć, że NFT StockX są oficjalnie powiązane z Nike, co nie jest prawdą.

 

Pozew Nike przeciwko StockX podkreśla niepewność zasad prawnych pomiędzy NFT a produktami fizycznymi, a także metawersum i światem rzeczywistym.

StockX, elektroniczna platforma odsprzedaży, jest używany głównie przez konsumentów do odsprzedaży i kupowania w szczególności butów. W styczniu 2022 r. StockX ogłosił plany uruchomienia The Vault, serwisu, który wykorzystuje tokeny niewymienne (NFT), aby umożliwić kupującym śledzenie własności fizycznych produktów sprzedawanych na swoim e-rynku i gwarantowanie ich autentyczności. Miałoby to również dotyczyć butów Nike.

Spółka StockX wskazała w odpowiedzi na pozew, że jej transakcje NFT nie naruszają żadnych praw Nike z następujących trzech powodów: odsprzedaż oryginalnych produktów Nike przez StockX jest chroniona, jako że są to produkty opatrzone oryginalnym znakiem towarowym i wprowadzone przez Nike do obrotu; wykorzystanie przez StockX obrazów i nazw oryginalnych produktów Nike powiązanych z „Vault NFT” stanowi dozwolony użytek oraz istnieje niski stopień ryzyka wprowadzenia konsumentów w błąd przez NFT  StockX Vault.

Spółka twierdzi też, że pozew Nike pokazuje podstawowe niezrozumienie różnych funkcji, jakie mogą pełnić NFT, w tym funkcji uwierzytelniania produktów. Podsumowując, StockX stoi na stanowisku, że NFT to cyfrowe aktywa wykorzystywane do uwierzytelniania własności aktywów przy użyciu technologii blockchain. Każdy NFT zawiera unikalny identyfikator i metadane dotyczące powiązanego zasobu, których nie można zastąpić ani zreplikować. Tokenizując fizyczne produkty sprzedawane na swojej platformie e-commerce za pomocą oficjalnego NFT dla każdego z nich, konsument musi jedynie skonsultować się z blokchainem, aby potwierdzić ich autentyczność.

Jednak aby program NFT skutecznie zwalczał podrabianie, powiązane towary fizyczne muszą być również autentyczne. StockX zapewnia, że stosuje w tym celu wieloetapowy proces uwierzytelniania dla każdego produktu sprzedawanego na swojej platformie. W odpowiedzi firma Nike dokonała zakupów testowych w StockX i ustaliła, że ​​co najmniej cztery pary butów, które według StockX były autentyczne, były w rzeczywistości podróbkami.