Reklama czy bezstronny wpis?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce zadbać o to, aby konsumenci nie byli wprowadzani w błąd nie tylko tradycyjnymi formami reklamy, takimi jak reklama telewizyjna, prasowa czy outdoorowa, ale też nowoczesnymi formami reklamy, takimi jak współprace marek z influencerami.

 

UOKiK prowadzi w tym celu konsultacje społeczne, w tym poprzez swoje konto na platformie Instagram. Urząd ma na celu opracowanie wytycznych dla influencerów w zakresie oznaczania treści reklamowych. Chodzi o to, aby konsument wiedział, że dany post, w którym są wykorzystywane konkretne marki czy znaki towarowe, stanowi własną opinię danego influencera, czy też post sponsorowany, a więc faktycznie reklamę.

Urząd zbiera obecnie opinie w zakresie oznaczania treści komercyjnych zamieszczanych przez influencerów w mediach społecznościowych, nie tylko od konsumentów, ale tez od organizacji branżowych i agencji reklamowych. Konsultacje tego rodzaju trwają już od grudnia ubiegłego roku. Rekomendacje dla influencerów są współtworzone wraz z UOKiK-iem przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR i Radę Reklamy.

Celem wytycznych jest stworzenie zbioru przejrzystych zasad oznaczania treści zamieszczanych w mediach społecznościowych, a związanych z konkretnymi produktami. Konsument ma bowiem prawo oczekiwać, że influencerzy będą w jasny sposób oznaczać tzw. „współprace” z konkretnymi markami. Biorąc pod uwagę, że jest to działalność odpłatna, powinna być ona traktowana w charakterze usług marketingowych, a nie bezstronnej opinii. Aby jak najlepiej ustalić, jak przygotować wytyczne, od początku maja 2022 r. UOKiK zachęca konsumentów do dzielenia się swoimi pomysłami w tym zakresie.