Z dużym da się wygrać

Brytyjska przedsiębiorczyni wygrała walkę o znak towarowy z gigantem mody, siecią Mango. Dziedzictwo kulturowe wygrało na tym froncie z modą.

 

52-letnia Catherine Boakye jest założycielką Mangotree Kids, warsztatów gry na perkusji o tematyce afrykańskiej i firmy zajmującej się zasobami edukacyjnymi, której celem jest dostarczanie czarnoskórym dzieciom wiedzy o ich dziedzictwa. Pani Boakye rozpoczęła proces zgłoszenia nazwy i logo swojej firmy jako znaków towarowych w sierpniu 2020 r. W grudniu 2020 r. gigant mody wniósł jednak sprzeciw przeciwko zgłoszeniu znaku towarowego, mimo tego, że obie marki wydają się działać w odległych od siebie zakresach – działaniach krzewiących kulturę i modzie.

Zgłaszająca znak przyznała w prasie, że początkowo nie wierzyła w możliwość wygranej, ponieważ Mango jest wielką firmą. Kilkukrotnie próbowała się też skontaktować z Mango za pośrednictwem swojego pełnomocnika, jednak nie udało się zakończyć sporu polubownie. Zdaniem Mango, objęcie ochroną znaku wytwarzania tradycyjnych strojów miałoby wprowadzać konsumentów w błąd.

22 marca 2022 r. sprawa została rozpoznana przez brytyjski urząd, a pani Boakye wygrała sprawę w całości i może teraz swobodnie używać znaku towarowego swojej firmy. Przedsiębiorczyni wywodzi się z Ghany i postanowiła założyć swoją markę po tym, jak w 2001 r. zwróciła uwagę na brak produktów dla dzieci o tematyce afrykańskiej. Wobec tego pani Boakye założyła Mangotree Kids, a rynkiem docelowym jej firmy stały się przedszkola i szkoły, ponieważ chciała pozytywnie wpłynąć na uczenie się dzieci, dostarczając wysokiej jakości zabawki i materiały edukacyjne.