Moon Boots nie będą znakiem towarowym dla obuwia

Sąd Unii Europejskiej potwierdził, że ​​projekt tzw. Moon Boots nie posiada charakteru znaku towarowego przeznaczonego do oznaczania obuwia.

 

Producent Moon Boots, charakterystycznych zimowych butów przywodzących skojarzenia z obuwiem astronautów, firma Tecnica Group, poniosła kolejną porażkę w swoich wieloletnich dążeniach do uzyskania rejestracji kształtu swojego słynnego obuwia jako znaku towarowego. Sąd Unii Europejskiej podtrzymał w wyroku wydanym w styczniu 2022 r. wcześniejsze ustalenia Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wskazujące, że trójwymiarowy znak towarowy w tej postaci nie ma niezbędnego charakteru odróżniającego, aby uniknąć unieważnienia.

Sprawa rozpoczęła się tuż po tym, jak szwajcarska hurtownia Zeitneu GmbH złożyła pozew do Tribunale di Venezia, bezskutecznie domagając się od sądu stwierdzenia, że ​​nie narusza rejestracji znaku towarowego „Moon Boot” firmy Tecnica, a następnie wszczynając postępowanie przed EUIPO w celu unieważnienia znaku należącego do spółki Tecnica.

Zeitneu argumentowała, że ​​rejestracja znaku towarowego Tecnica obejmująca konfigurację podeszwy w kształcie elipsy, korpusu w kształcie litery L, sznurowania, które jest „zapinane w pierścieniowe pętle, które przesuwają się w górę cholewki, krzyżując się z tyłu buta”, wykończenia na górze cholewki buta oraz centralnego paska na cholewce, który jest szerszy i znajduje się pomiędzy dwoma zewnętrznymi paskami, które są węższe, przeznaczoną do stosowania między innymi na wyrobach skórzanych, odzieży i obuwiu nie posiada charakteru odróżniającego, jak jest to wymagane przy rejestracji znaku towarowego.

Biorąc pod uwagę, że ogólny kształt i projekt Moon Boot firmy Tecnica nie różni się aż tak bardzo od innych butów après-ski dostępnych na rynku, Zeitneu wskazała, że konsumenci nie postrzegają już konfiguracji projektu jako wskaźnika źródła pochodzenia obuwia, a zamiast tego postrzegają go jako ogólny styl buta.

Wydział Unieważnień EUIPO zgodził się do pewnego stopnia z tymi argumentami, oświadczając w decyzji z marca 2019 r., że zakwestionowany znak towarowy jest nieważny w odniesieniu do obuwia, ale nie innych rodzajów towarów. Tecnica złożyła odwołanie, tylko po to, by Izba Odwoławcza EUIPO utrzymała w mocy decyzję Wydziału Unieważnień.

Tecnica ponownie odwołała się od częściowo niekorzystnej dla siebie decyzji, tym razem do Sądu Unii Europejskiej, który stanął po stronie Zeitneu. Oddalając odwołanie w całości, Sąd orzekł, że kształt spornego znaku towarowego odpowiada powszechnemu kształtowi butów après-ski, które zazwyczaj składają się z wysokiej cholewki, często z lekkiego materiału syntetycznego, z podeszwami i sznurowadłami i tym samym, o ile same buty mogą być ikoniczne, o tyle ich kształt pozbawiony jest niezbędnego charakteru odróżniającego, by funkcjonować jako znak towarowy.