„Top Gear” po rosyjsku

Brytyjska telewizja BBC miała w Rosji problem z ochroną znaku towarowego stanowiącego nazwę ciszącego się od lat dużą popularnością motoryzacyjnego show „Top Gear”. Rosyjskie przedsiębiorstwo chciało unieważnić znak BBC na podstawie własnego wcześniejszego prawa.

 

Znak towarowy „Top Gear”, będący nazwą popularnego programu motoryzacyjnego, został zarejestrowany w Rosji przez British Broadcasting Corporation (BBC) w 2015 r. Na terytorium Rosji był już jednak wówczas chroniony wcześniejszy znak „TopGear”, będący własnością rosyjskiej firmy, zarejestrowany w 2005 r. dla podobnych usług, ale rosyjski urząd nie znalazł podstaw do odmowy rejestracji oznaczenia BBC. W 2018 r. znak BBC został jednak unieważniony, na skutek wniosku wcześniejszego uprawnionego.

Brytyjska telewizja wniosła odwołanie od decyzji rosyjskiego urzędu do Trybunału Własności Intelektualnej, argumentując, że przedsiębiorca nadużył swojego prawa do znaku towarowego. BBC zwróciło się do Trybunału z odwołaniem o utrzymanie ochrony znaku towarowego „Top Gear”, a także złożyła wniosek o stwierdzenie wygaśnięcia wcześniejszego oznaczenia ze względu na jego nieużywanie.  Sąd utrzymał jednak w mocy decyzję rosyjskiego urzędu o unieważnieniu i stwierdził, że ani argument BBC w sprawie nadużycia prawa przez przedsiębiorcę, ani wygaszenie wcześniejszego znaku towarowego nie mogą mieć wpływu na wyrok.

Wyrok został jednak zaskarżony do Prezydium Trybunału Własności Intelektualnej, które uznało, że Trybunał powinien należycie rozważyć wygaszenie wcześniejszego znaku i wziąć pod uwagę stanowisko BBC, że przedsiębiorca nadużył swojego prawa do znaku towarowego. Trybunał wyjaśnił, że na podstawie okoliczności sprawy wniosek o unieważnienie znaku towarowego mógł stanowić nadużycie prawa. Wyrok pierwszej instancji został uchylony i zarządzono ponowne rozpoznanie sprawy.

W październiku Trybunał Własności Intelektualnej ponownie rozpatrzył sprawę i orzekł, że wniosek o unieważnienie znaku towarowego stanowi formę egzekwowania prawa do znaku towarowego i nie można uznać, że jego jedynym celem jest spowodowanie uszczerbku na innym znaku towarowym. Trybunał wskazał również, że głównym celem znaku towarowego jest identyfikacja towarów i usług, a właściciel znaku towarowego jest zobowiązany do używania swojego znaku. Jednak znak „TopGear” nigdy nie był używany ani przez rosyjską spółkę, która go zarejestrowała, ani przez przedsiębiorcę, który nabył znak, dlatego Trybunał wskazał, że rosyjski przedsiębiorca nabył znak towarowy z wcześniejszym pierwszeństwem wyłącznie w celu blokowania dozwolonego użytku znaku „Top Gear” przez BBC.

W rezultacie Trybunał orzekł, że zakup znaku towarowego i wniosek o unieważnienie stanowiły nadużycie prawa. W związku z tym Trybunał zadecydował, że wniosek o unieważnienie nie powinien był zostać przyjęty i unieważnił decyzję rosyjskiego urzędu.