Dawid wygrywa z Goliatem

Bentley Motors przegrało walkę o znak towarowy z niewielką brytyjską marką odzieżową. Luksusowy producent samochodów być może będzie musiał zniszczyć zapasy uszytych ubrań po tym, jak poniósł porażkę w 20-letniej walce z rodzinną firmą posiadającą prawa do oznaczenia „Bentley Clothing”.

 

Sąd w Londynie orzekł na początku listopada 2019 r., że Bentley Motors naruszyło prawa do znaków towarowych należących do rodzinnej firmy Brandlogic z Manchesteru, która jest właścicielem marki „Bentley Clothing”. Producent samochodów rozważa apelację w sprawie. Jeśli jej nie wniesie, może zostać zmuszony do zniszczenia zapasów markowych ubrań, w tym odzieży noszonej przez pracowników jego salonów sprzedaży. Sąd może również zasądzić od Bentley Motors odszkodowanie na rzecz drugiej strony sporu.

Brytyjski producent samochodów, którego właścicielem jest niemiecki koncern Volkswagen, nie tylko produkuje luksusowe auta, ale też oferuje na swojej stronie internetowej różnorodne ubrania sprzedawane pod marką „Bentley”, w tym skórzane kurtki, swetry z dzianiny czy koszulki polo. Odzież pod marką Bentley Clothing zaczęła być natomiast sprzedawana w 1962 r.

Brandlogic po raz pierwszy zwrócił się do producenta luksusowych samochodów o zaprzestanie używania oznaczenia „Bentely” dla odzieży w 1998 r., jednak Bentley Motors nadal produkowało ubrania pod swoją marką. Sąd uznał, że właściciel Bentley Motors podjął świadomą decyzję, aby stopniowo zwiększać znaczenie swojego logo w branży odzieżowej w nadziei, że nie wywoła to reakcji ze strony Bentley Clothing. W toku postępowania luksusowa firma wskazywała, że Bentley Motors zostało założone 100 lat temu i jest międzynarodową marką działającą na 60 różnych rynkach na całym świecie. W Wielkiej Brytanii sprzedaje ona odzież od ponad 30 lat i nigdy nie było żadnych dowodów na pomyłkę ze znakiem towarowym innej firmy. Sąd nie dał się jednak przekonać tym argumentom.