Złoty znak towarowy

Producent słodyczy, w tym popularnych wielkanocnych czekoladowych króliczków, firma Lindt, właśnie wygrała kolejny krok w sprawie sądowej dotyczącej znaku towarowego. Znak obejmował kolor owijki postaci stylizowanego złotego króliczka.

 

Złoty odcień opakowania stosowanego przez szwajcarskiego producenta czekolady Lindt & Sprüngli dla czekoladowych króliczków zasługuje na ochronę znaku towarowego, jak orzekł niemiecki Sąd Najwyższy.

Firma Lindt pozwała wcześniej konkurencyjnego niemieckiego producenta czekolady, firmę Heilemann, po tym, jak w ta w 2018 r. również zaczęła sprzedawać słodkie króliczki w złotych opakowaniach.

Niemiecki sąd pierwszej instancji orzekł na korzyść Heilemanna, ale Lindt wniósł apelację i sprawa trafiła do Federalnego Trybunału Sprawiedliwości, najwyższego sądu cywilnego i karnego w Niemczech. Szwajcarska firma przedstawiła badania rynkowe, które wykazały, że około 70% konsumentów kojarzy złote opakowanie konkretnie z jej króliczkami. Ten poziom rozpoznawalności wyraźnie przekracza wymagany próg 50% konieczny dla utrzymania statusu znaku towarowego, jak argumentował szwajcarski producent czekolady.

Sąd okręgowy ponownie rozpatrzy więc teraz sprawę przeciwko Heilemannowi. Sąd musi zdecydować, jak prawdopodobne jest, że konsumenci pomylą króliczka Lindt z innymi czekoladowymi króliczkami, biorąc pod uwagę ich kształt i inne cechy, w tym także kolor.

Złoty króliczek Lindta jest zdecydowanie najlepiej sprzedającym się czekoladowym króliczkiem/zajączkiem w Niemczech, z 40%-owym udziałem w rynku. Od 1952 r. słodka figurka owijana jest złotą folią, a konkretny odcień opakowania pozostaje niezmieniony od 1994 r.

Firmie Lindt wcześniej nie udało się zapewnić statusu znaku towarowego dla swojego wielkanocnego długouchego przysmaku na podstawie innych cech, takich jak kształt i czerwona wstążeczka- kołnierzyk.