Nestlé obchodzi się smakiem

Zamieszanie dotyczące znaku towarowego Nestlé może kosztować firmę wiarygodność. Sąd Unii Europejskiej ostro wypowiedział się w swoim wyroku na temat praktyk biznesowych Nestlé.

 

Gigant spożywczy Nestlé deklaruje na swojej stronie internetowej, że wspiera uczciwe kontakty handlowe i kieruje się zasadą uczciwości we wszystkich swoich działaniach. W dzisiejszym świecie uczciwe prowadzenie biznesu ma duże znaczenie dla znacznej części konsumentów. Jest więc dość zaskakujące, że Nestlé przegrało przed Sądem Unii Europejskiej w bitwie z Impossible Foods, twórcą „Impossible Burger”, niejako poprzez zaprzeczenie swoim deklarowanym zasadom. Nestlé przegrało sprawę o naruszenie praw do znaku towarowego, a z kończącego sprawę orzeczenia wynika, że koncern podjął decyzję o udaremnieniu europejskiej premiery Impossible Burger.

„Impossible Burger” to amerykańska marka wprowadzona na rynek przez spółkę Impossible Foods w 2016 r. Misją Impossible Foods jest udostępnienie produktów roślinnych o smaku i walorach odżywczych mięsa bez całego ekologicznego i zdrowotnego negatywnego wpływu prawdziwego mięsa.

Sąd UE wskazał w wyroku na nie do końca uczciwe motywy działań Nestlé. Nestlé pierwotnie chciało wydać licencję dla Impossible Foods na Europę, jednak w toku negocjacji, już po zapoznaniu się z dokumentacją Impossible Foods, koncern zdecydował się stworzyć własnego roślinnego burgera i sprzedawać go w Europie pod nazwą „Incredible Burger”. Impossible Foods wniosło więc sprawę o naruszenie znaku towarowego, stwierdzając, że konsumenci byliby zdezorientowani, sądząc, że „Incredible Burger” to w rzeczywistości „Impossible Burger” i pochodzi z tego samego źródła co „Impossible Burger”.

Sąd UE orzekł, że podobieństwo brzmienia i znaczeń słów „impossible” i „incredible” jest bardzo silne. Sąd uznał też, że zamieszanie w tej sprawie było spowodowane faktem, iż Nestlé chciało dla siebie potencjalnego udziału w rynku Impossible Burger w Europie. Sprawa Impossible Burger vs. Incredible Burger jest więc nie tylko przypadkiem naruszenia znaku towarowego, ale wskazuje też na ukryty motyw koncernu spożywczego. Innymi słowy, wydaje się, Nestlé złożyło swoją uświęconą etykę i zasady na ołtarzu dominacji rynkowej.

W rezultacie sporu Nestlé zgodziło się zmienić nazwę swojego produktu na „Sensational Burger”, mimo że rzecznik prasowy koncernu poinformował, iż Nestlé odwoła się od wyroku.