Graficzna wpadka Centralnego Portu Komunikacyjnego

Kampania reklamowa to bardzo ważny element strategii marketingowej każdego przedsiębiorstwa. Należy ją odpowiednio przemyśleć i lepiej nie powierzać jej przygotowania byle komu. Przekonała się o tym niedawno spółka odpowiedzialna za obsługę public relations, w tym tworzenie strategii komunikacyjnej, planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

 

W dzisiejszych czasach do skutecznego sprzedania produktu czy usługi nie wystarczy, że jest on dobry i może przynieść zadowolenie kupującemu. Ze względu na dużą konkurencję nawet najlepsze usługi czy produkty wymagają reklamy. Kampania reklamowa to element handlowej gry, który – jeśli jest wykonany skuteczne – może z łatwością zaszczepić w umyśle konsumenta myśl o danym produkcie i jego znaku towarowym. Gorzej, jeśli w reklamie popełni się błąd, a sama kampania narazi produkt czy usługę na śmieszność.

W połowie listopada 2018 r., podczas Kongresu 590 w Rzeszowie, zaprezentowano identyfikację wizualną Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego budowa planowana jest w Baranowie. CPK jest planowany jako lotniczo-kolejowy węzeł komunikacyjny, połączony z siecią dróg publicznych. Działanie ma rozpocząć w 2027 r., co w konsekwencji spowoduje zamknięcie warszawskiego Lotniska Chopina dla ruchu cywilnego.

Podczas listopadowego kongresu przedstawiono identyfikację wizualną Portu Lotniczego „Solidarność” oraz sieci „Solidarność” Koleje. Jedna z grafik przedstawia pociąg i autokar skierowane w tym samym kierunku, opatrzone oznaczeniem „Solidarity”. Grafika jest utrzymana w jasnej, biało-niebieskiej kolorystyce.

Wszystko byłoby w porządku gdyby nie to, że media szybko odkryły, że ta akurat grafika tylko kilkoma szczegółami różni się od jednej z grafik dostępnych w ramach banku ilustracji i fotografii, Shutterstock. Z oryginalnej grafiki usunięto obecny między oboma pojazdami samolot, a na nie same nałożono znak towarowy oraz niebieskie elementy ozdobne. Poza tym obie grafiki są identyczne. Podmiotem odpowiedzialnym za stworzenie grafiki CPK jest Agencja Partner of Promotion, która podpisała umowę z Polską Fundacją Narodową. W tym przypadku agencja skorzystała z podwykonawcy, Studia Graficznego Podpunkt. Ze względu na taki falstart grafika reklamująca CPK prawdopodobnie zostanie przygotowana od nowa.