Luksusowa choinka

Wunder-Baum to popularne zawieszki zapachowe w kształcie choinki, które można spotkać w co drugim samochodzie w Polsce. Pachnące choinki są też popularne w wielu innych krajach. Najwyraźniej korzystają z nich również projektanci domu mody Balenciaga, który wypuścił ostatnio kolekcję breloków o identycznym kształcie.

 

Mało osób wie, że pachnące choinki, pomimo niemieckobrzmiącej nazwy, wcale nie pochodzą od naszego zachodniego sąsiada, ale z Nowego Jorku. Zostały tam one wymyślone i stworzone w 1952 r. przez szwajcarskiego biznesmena, Juliusa Sämanna. Obecnie Wunder-Baum są dostępne w ponad 100 krajach, również pod innymi nazwami: jako Little Trees, Magic Tree, czy Arbre Magique.

Fama płaskich zapachowych drzewek nie ominęła też domu mody Balenciaga. Ten ostatni wypuścił w najnowszej kolekcji dodatków kolorowe breloki w kształcie choinki, opatrzone pośrodku napisem „Balenciaga”, zaś na „pniu” – kolejnymi napisami, w tym nazwą stolicy mody, „Paris”. Modowe breloczki rzeczywiście do złudzenia przypominają odświeżacze Wunder-Baum, zarówno kształtem, jak i jednolitym, żywym kolorem w różnych wersjach.

Taki ruch niezbyt spodobał się producentowi tych charakterystycznych odświeżaczy, spółce Car-Freshner Corporation. Firma wniosła pozew przeciwko domowi mody Balenciaga twierdząc, że jego nowy produkt może wprowadzać klientów w błąd. Takie twierdzenie może być trudne do udowodnienia biorąc pod uwagę, że oba produkty można uznać za przeznaczone dla innych kręgów odbiorców. W końcu samochodowy odświeżacz powietrza kosztuje kilka złotych, a luksusowy brelok w tym samym kształcie – już ponad tysiąc złotych (275 dolarów). Sąd może nie uznać roszczeń Car-Freshner Corporation, ponieważ odświeżacze samochodowe stanowią produkt kupowany często impulsowo, bez większego zastanowienia, natomiast zakup akcesorium znanego domu mody poprzedzi zapewne chwila namysłu.