McDonald’s głodny zwycięstwa

McDonald’s poszedł na wojnę o znak towarowy z australijskim oznaczeniem „Big Jack” używanym przez australijski bar fast food Hungry Jack’s. Globalny gigant fast food, McDonald’s Corp., złożył pod koniec sierpnia pozew o naruszenie znaku towarowego w Australii po tym, jak lokalny konkurent McDonald’s, Burger King, działający w Australii pod nazwą Hungry Jack’s, stworzył podobny produkt o nazwie „Big Jack”.

 

Australijska franczyza Hungry Jack’s wypuściła w lipcu tego roku dwuwarstwowego hamburgera, podobnego pod względem konstrukcji i wyglądu do Big Maca, jak twierdzi McDonald’s w dokumentach złożonych w sądzie federalnym 28 sierpnia 2020 r. Zdaniem niekoronowanego króla fast foodów, Hungry Jack’s „celowo zaadaptował lub naśladował charakterystyczny wygląd lub budowę” Big Maca, wraz z jego składnikami i sloganem reklamowym: „Dwa burgery z wołowiny, specjalny sos, sałata, ser, pikle, cebula – na bułce z nasionami sezamu”.

Kiedy Burger King próbował rozszerzyć swoją działalność na Australię we wczesnych latach siedemdziesiątych, okazało się, że jego nazwa jest już zastrzeżona, więc pierwszy australijski właściciel franczyzy, Jack Cowin, wybrał nazwę Hungry Jack’s.

Hungry Jack’s sprzedaje swojego burgera online jako „dwa grillowane w 100% australijskie kotleciki z wołowiny, polane stopionym serem, specjalnym sosem, świeżą sałatą, piklami i cebulą na tostowanej bułce z sezamem”. Te podobieństwa dostrzegło wielu użytkowników mediów społecznościowych, w tym jeden użytkownik Twittera o imieniu Gino, który napisał na Twitterze „Big Jack = Big Mac!”.

Hungry Jack’s twierdzi, że nie otrzymał jeszcze żadnych formalnych dokumentów z sądu, a zatem nie jest w stanie przedstawić na tym etapie swojego komentarza, jak wskazano w oświadczeniu prasowym sieci.

McDonald’s, oprócz nakazu zaprzestania naruszania znaku towarowego, domaga się również odszkodowania, odsetek i zwrotu kosztów postępowania sądowego, a także nakazu zniszczenia przez Hungry Jack’s wszystkich materiałów promocyjnych.