Sąd Unii Europejskiej odrzucił wniosek o rejestrację znaku towarowego „I ♥” dla odzieży z powodu braku niezbędnej zdolności odróżniającej.
Ludzie kochają wiele rzeczy — i naprawdę lubią mówić, że je kochają te rzeczy, również poprzez napis na koszulce. Ale bez względu na to, jak bardzo kochamy pizzę, psy lub Paryż, okazuje się, że nie można zmonopolizować na rynku samego zwrotu „I ♥”.
Sąd UE orzekł na początku lipca 2025 r., że kultowy symbol „I ♥” nie może zostać zarejestrowany jako znak towarowy dla odzieży, takiej jak koszulki i bluzy. Krótko mówiąc, nikt nie otrzymuje wyłącznych praw do uniwersalnego języka uczuć. Ta decyzja może mieć efekt domina dla innych marek modowych, które chcą zablokować popularne lub ogólne symbole jako swoje własne.
W 2022 r. niemiecka firma sprd.net próbowała zarejestrować znaki towarowe trzech wersji projektu „I ♥” w UE. Pomysł polegał na uzyskaniu praw własności intelektualnej do dużej litery „I” z czerwonym sercem, nadrukowanym na trzech konkretnych częściach ubrania — lewej piersi, wewnętrznej stronie metki i z tyłu szyi. Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), który analizował wniosek, uznał, że nie jest to wystarczająco charakterystyczne oznaczenie.
Urząd odrzucił wnioski, wskazując, że symbol ten brzmi po prostu „I love”, co jest wiadomością tak powszechną, że nie można jej rozsądnie powiązać z żadną konkretną marką. Symbolowi brakowało więc charakteru odróżniającego, podstawowego kryterium stosowanego przez EUIPO i inne urzędy przy przyznawaniu ochrony znaku towarowego.
Firma sprd.net nie poddała się jednak bez walki i odwołała do Sądu Unii Europejskiej, argumentując, że konkretne umiejscowienie logo nadało mu wyjątkowy charakter. Sąd stanął jednak po stronie EUIPO, orzekając, że ani symbol, ani miejsce, w którym pojawia się na elementach odzieży, nie są wystarczające, aby odróżnić tak oznaczone produkty od produktów innych marek. Orzeczenie to wzmacnia zasadę, że powszechnie używane symbole i wyrażenia, nawet jeśli są stylizowane lub strategicznie umieszczone, nie mogą być zmonopolizowane poprzez rejestrację znaku towarowego, chyba że wyraźnie identyfikują źródło produktu.