Różowy znak towarowy

Znaki towarowe w postaci koloru to łakomy kąsek dla przedsiębiorców. Amerykańska firma kosmetyczna Glossier stara się w USA o rejestrację na swoją rzecz znaku w postaci jasnego odcienia różu.

 

Dwa zgłoszenia, które właściciel marki kosmetycznej Glossier złożył w Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) na początku 2020 r., dotyczą zastosowania określonego pudrowo-różowego odcienia we wnętrzu pudełek, w które pakowane są kosmetyki oraz na folii bąbelkowej. Zdaniem zgłaszającego, konsumenci łączą te produkty w dokładnie takim kolorze z szybko rozwijającą się 5-letnią marką Glossier.

Niestety, spółka musi przełknąć gorzką pigułkę, ponieważ dostała ona wstępną odmowę rejestracji obu znaków. USPTO wskazał w odmowie, że znak towarowy w postaci różowej folii bąbelkowej jest problematyczny, ponieważ wydaje się być funkcjonalnym projektem o określonych cechach użytkowych, a mianowicie folia bąbelkowa pełni funkcję ochronną dla przechowywanych w niej towarów, przez co nie kwalifikuje się do rejestracji.

USPTO zakwestionował również wniosek Glossier o znak towarowy dla pudełek różnych rozmiarów, które mają wnętrze w kolorze różowym, stwierdzając, że znak nie podlega rejestracji, ponieważ jest między innymi czysto dekoracyjny, a zatem nie pełni funkcji znaku towarowego. Według USPTO konsumenci prawdopodobnie nie będą postrzegać koloru różowego jako identyfikującego pochodzenie towarów od Glossier, ale raczej postrzegają tego typu kolory jako elementy dekoracyjne, ponieważ są przyzwyczajeni do spotykania różnych kolorów, w tym odcieni różu, na opakowaniach kosmetyków i artykułów pielęgnacyjnych.