Sieć McDonald’s przegrała właśnie drugą sprawę dotyczącą znaku towarowego „Mc” przeciwko firmie Supermac’s. McDonald’s stracił swoje prawo wyłączne do unijnego znaku towarowego „Mc” dla niektórych produktów spożywczych w rezultacie sporu z irlandzką siecią fast food.
Supermac’s, który jest właścicielem ponad 100 restauracji typu fast food w Irlandii, złożył w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wniosek o unieważnienie znaku „Mc” należącego do McDonald’s. EUIPO orzekło, że McDonald’s nie udowodnił rzeczywistego używania przedrostka „Mc” w przypadku niektórych produktów objętych ochroną znaku towarowego.
To drugie częściowe zwycięstwo Supermac’s w tym roku w sporze z McDonald’s o unijne znaki. EUIPO podtrzymało jednak prawo McDonald’s do używania znaku towarowego „Mc” do oznaczania potraw z kurczaka i kanapek.
Supermac’s został założony przez biznesmena z Galway w 1978 r. i jest obecnie największą irlandzką siecią restauracyjną typu fast food w Irlandii. Od jakiegoś czasu obie sieci walczą o znaki towarowe zawierające element słowny „mc” lub „mac”. Irlandzka sieć wszczęła spór po tym, jak McDonald’s wstrzymał próby rozszerzenia jej sieci restauracji na Wielką Brytanię i Europę.
McDonald’s argumentował przed EUIPO, że ze względu na długie i ciągłe stosowanie terminu „Mc” taki znak towarowy stał się szeroko i wyłącznie kojarzony z McDonald’s przez konsumentów z terytorium Unii Europejskiej. Supermac’s wskazywał natomiast, że „Mc” jest bardzo popularnym przedrostkiem nazwisk w Irlandii, Wielkiej Brytanii i innych krajach Unii Europejskiej. Irlandzka sieć podkreśliła, że istnieje ogromna liczba pubów, hoteli, restauracji i produktów spożywczych, które zawierają przedrostek „Mc” używany właśnie w charakterze części nazwiska.
Zdaniem McDonald’s decyzja wydana przez EUIPO nie wpływa na zmniejszenie możności używania przez McDonald’s znaków towarowych z prefiksem „mc” w całej Europie.