Jeśli przedsiębiorca chce korzystać ze znaku towarowego innego podmiotu, na co ten ostatni wyrazi zgodę, obie strony muszą spisać umowę licencji. Tego typu korzystanie ze znaku towarowego bywa zazwyczaj odpłatne. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał w interpretacji indywidualnej wydanej na początku 2019 r., że opłaty z tytułu licencji znaku towarowego stanowią koszt podatkowy.
Podatnik zadał dyrektorowi KIS pytanie dotyczące podmiotu gospodarczego działającego w ramach międzynarodowej struktury podmiotów powiązanych, z zakresu branży opakowaniowej i papierniczej. W ramach struktury grupy, podatnik prowadzi swoją podstawową działalność w zakresie produkcji przemysłowych worków papierowych. W związku z prowadzoną działalnością zawarł on umowę licencji z jednym z podmiotów powiązanych. W myśl umowy obejmującej licencję odpłatną uzyskano niewyłączne prawo do używania na określonym terytorium znaku towarowego. Jako wynagrodzenie licencjodawcy wskazano procent wartości sprzedaży spółki z wyłączeniem sprzedaży do podmiotów powiązanych, w odniesieniu do prawa używania znaków licencjonowanych.
Pytanie podatnika dotyczyło kwestii, czy koszty opłat z tytułu licencji stanowią koszt podatkowy i czy mogą one zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów podatnika w pełnej wysokości.
Podatnik przedstawił swój pogląd na tę kwestię wskazując, że koszty licencji znaku towarowego mają bezpośredni związek z wytwarzaniem i sprzedażą przez spółkę danej kategorii produktów, a przemawia za tym fakt, że brak nabycia licencji spowodowałby uniemożliwienie produkcji i sprzedaży towarów klientom na określonym terytorium. Ponadto, bez zawartej umowy licencyjnej podatnik nie mógłby prowadzić działalności w przyjętym przez siebie modelu. Znak wykorzystywany na podstawie umowy licencyjnej jest bowiem wykorzystywany do oznaczania opakowań produktów.
W odpowiedzi organ uznał, że koszt licencji na używanie znaku towarowego powinien zostać uznany za koszt uzyskania przychodu bezpośrednio związany z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru lub świadczeniem usługi.