Chińska wojna Facebooka

Facebook pozwał cztery chińskie firmy, które sprzedawały fałszywe konta na Facebooku i Instagramie lub zajmowały się cybersquttingiem na szkodę Facebooka.

 

Cybersquatting polega na rejestracji domen internetowych zawierających popularne znaki towarowe, ale nie przez ich właścicieli, tylko przez osoby nieuprawnione do posługiwania się tymi oznaczeniami. Takie działanie stanowi też czyn nieuczciwej konkurencji, ponieważ uniemożliwia zarejestrowanie konkretnego adresu internetowego przez podmiot uprawniony do znaku towarowego. Cybersquatterzy wysuwają zazwyczaj wobec uprawnionych do znaków towarowych zawartych w domenie roszczenia zapłaty wygórowanej ceny za sprzedaż domeny.

Odmianą cybersquatting jest typosquatting, gdzie rejestrowane są domeny zawierające znak towarowy w postaci zmodyfikowanej (np.: „googel”, „reebko”). Literówka w znaku umieszczonym w domenie ma na celu przypadkowe ściągnięcie internautów na tę konkretną stronę, na której zazwyczaj oferowane są konkurencyjne produkty.

Pozew złożony 1 marca br. w amerykańskim sądzie federalnym dowodzi, że wskazane w nim chińskie firmy zarządzały wieloma stronami internetowymi promującymi sprzedaż fałszywych kont od 2017 r. Pozwane spółki to m. in. 9 Xiu Network Science and Technology Company, 9 Xiufei Book Technology Co. i Home Network Technology Co.

Facebook twierdzi, że spółki bezprawnie używały jego zarejestrowanych znaków towarowych, korzystając z takich adresów internetowych jak „myfacebook.cc”, „facebook88.net” czy „infacebook.cc”.

Wiceprezes Facebooka, Paul Grewal, powiedział prasie, że chińskie firmy promowały sprzedaż fałszywych kont nie tylko na Facebooku i Instagramie, ale także kont Amazon, Apple, Google, LinkedIn i Twitter. Spółka świadcząca usługi społecznościowe wnosi o przyznanie jej wszystkich zysków uzyskanych ze sprzedaży kont poprzez fałszywe domeny oraz o dodatkowe 100.000 dolarów za każdy kolejny przypadek naruszenia znaku towarowego.