Robin Hood jest tylko jeden

Decyzja kanadyjskiej Izby Sprzeciwów z marca tego roku ochroniła znak towarowy „Robin Hood” przed próbą jego rabunku.

24 marca 2025 r. kanadyjski urząd znaków towarowych opublikował swoje decyzje dotyczące sprzeciwu wobec dwóch wniosków o rejestrację znaku towarowego złożonych przez Robin Hood Inc. w celu rejestracji znaku towarowego „Robin Hood”. Znak został zgłoszony w związku z szeroką gamą towarów i usług, w tym „dostarczaniem online książek elektronicznych w dziedzinie edukacji”. Wobec obu wniosków został złożony sprzeciw przez Robinhood Markets Inc. Jest to firma świadcząca usługi finansowe, która dostarcza aplikację mobilną do obrotu papierami wartościowymi i inwestowania.

Firma twierdziła, że znak wnioskodawcy będzie mylił się konsumentom z jej znakiem towarowym „ROBINHOOD”, a także z innymi wcześniej używanymi znakami towarowymi i nazwami handlowymi zawierającymi słowa ROBIN HOOD.

Test na ewentualną pomyłkę w kontekście dwóch znaków towarowych polega na tym, czy używanie obu znaków na tym samym obszarze prawdopodobnie doprowadzi konsumentów do wniosku, że towary lub usługi związane ze znakami towarowymi są wytwarzane, sprzedawane, dzierżawione, wynajmowane lub świadczone (w zależności od przypadku) przez tę samą osobę. Standardem, który należy zastosować w tym teście, jest wrażenie w umyśle przeciętnego konsumenta, który widzi zgłoszony znak towarowy w momencie, gdy ma jedynie niedoskonałe wspomnienie znaku towarowego strony przeciwnej.

Rozpatrując powyższe okoliczności, kanadyjski urząd stwierdził, że przedmiotowe znaki towarowe są zasadniczo identyczne, ponieważ oba składają się z angielskich fraz, których zwykłe znaczenie nie ma dostrzegalnego związku z towarami lub usługami oferowanymi przez którąkolwiek ze stron. Wobec powyższego, znakom odmówiono rejestracji.