Rosyjskie problemy sieci Starbucks

Starbucks zgłasza w Rosji nowe znaki towarowe, 2 lata po opuszczeniu kraju ze sprzedażą.

 

Obecna również w Polsce sieć kawiarni Starbucks złożyła osiem nowych wniosków o rejestrację znaków towarowych na terytorium Rosji. Firma opuściła Rosję w 2022 r., po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę na pełną skalę.

Najnowsze posunięcie sieci podsyciło spekulacje, że firma może rozważać ponowne wejście na rosyjski rynek, ale równie dobrze może to być po prostu strategia mająca na celu zabezpieczenie wygasających znaków towarowych w nowych odsłonach. ​​Starbucks zgłosił kilka wniosków o znaki towarowe w Rosji, najwyraźniej próbując chronić tam swoją markę.

Do nowych zgłoszeń należą oznaczenie samej nazwy firmy, a także znaki towarowe zawierające słowo „Frappuccino”, nazwę jej programu lojalnościowego, kawy rozpuszczalnej i inne nazwy związane z przygotowywaniem jedzenia i napojów.

Rzecznik Starbucks powiedział prasie, że firma rutynowo składa na całym świecie wnioski o rejestrację znaków towarowych, aby skutecznie chronić swoją markę i nie dopuszczać do jej naruszeń. Może to być słuszna strategia, jako że w kwietniu tego roku rosyjska firma, która wykupiła domenę sieci kawiarni, złożyła wniosek o wygaśnięcie znaku towarowego „Starbucks”.

Wraz z innymi głównymi międzynarodowymi markami Starbucks ogłosił zamiar wycofania się z rynku rosyjskiego w marcu 2022 r., ostatecznie zamykając 130 kawiarni. Ówczesny dyrektor generalny Kevin Johnson w opublikowanym wówczas komunikacie spółki wskazał, że Starbucks potępia niesprowokowane, niesprawiedliwe i przerażające ataki Rosji na Ukrainę.  Firma oświadczyła wtedy, że ​​do maja 2022 r. całkowicie wycofa się z kraju, co otworzyło furtkę lokalnym naśladowcom nazywającym siebie takimi nazwami jak „Starducks” i „Stars Coffee”.

Sytuacja ta pokazuje trudności, z jakimi borykają się globalne marki będące w podobnej sytuacji. Taki wybór stwarza problemy zarówno etyczne, jak i operacyjne, a także może otworzyć markę na rzeszę naśladowców. Do sierpnia 2022 r. dawne lokalizacje Starbucks zostały wykupione przez rosyjskiego przedsiębiorcę Antona Pinskiego, rapera Timura Yunusova i firmę Sindika Company zajmującą się nieruchomościami handlowymi. Kawiarnie zostały ponownie otwarte pod nazwą „Stars Coffee”.