Mleko bez mleka

Brytyjski Sąd Najwyższy doprowadził do zwycięstwa firmy Oatly w sprawie znaku towarowego „POST MILK GENERATION”.

 

W niedawnej batalii prawnej firma Oatly zwyciężyła, gdy brytyjski Sąd Najwyższy uchylił decyzję Urzędu ds. Własności Intelektualnej dotyczącą ważności jej znaku towarowego „POST MILK GENERATION” w Wielkiej Brytanii.

Urząd początkowo uznał znak towarowy za nieważny, powołując się na obawy dotyczące wprowadzenia w błąd w odniesieniu do produktów na bazie owsa. Jednakże orzeczenie Sądu najwyższego uznało znak towarowy Oatly za ważny, oddalając twierdzenia o wprowadzaniu konsumentów przez oznaczenie w błąd i potwierdzając jego formalną rejestrację.

Firma Oatly zgłosiła znak towarowy „POST MILK GENERATION” w listopadzie 2019 r., mając na celu objęcie nim różnych produktów na bazie owsa. Brytyjska organizacja zrzeszająca producentów nabiału, Dairy UK, wniosła sprzeciw wobec zgłoszenia, argumentując, że użycie terminu „mleko” było wprowadzające w błąd w świetle prawa Unii Europejskiej, biorąc pod uwagę, że produkty Oatly nie pochodzą od ssaków, są bowiem napojami roślinnymi. Pomimo początkowych wątpliwości brytyjski urząd w kwietniu 2021 r. oddalił sprzeciw i zarejestrował znak. Dairy UK jednak nie ustępowało, domagając się unieważnienia prawa, co doprowadziło do odwołania od decyzji urzędu.

Brytyjski Sąd Najwyższy odrzucił jednak argumenty Dairy UK, krytykując interpretację rozporządzenia przez urząd. Zdaniem Sądu, termin „mleko” w znaku towarowym Oatly odnosi się do źródła produktów, a nie do ich cech. Sąd orzekł, że znak towarowy nie oznaczał produktów Oatly jako produktów mlecznych, a zatem nie wprowadzał konsumentów w błąd.