Jeden z amerykańskich sądów uznał, że kształt i kolor cukierków to cechy funkcjonalne i jak takie nie podlegają ochronie w charakterze znaku towarowego.
W sprawie PIM Brands Inc przeciwko Haribo of America Inc sąd apelacyjny podtrzymał decyzję sądu rejonowego, zgodnie z którą producent słodyczy nie może zastrzec jako znaku towarowego kształtu i koloru cukierków arbuzowych. Połączenie koloru i kształtu słodyczy uznano za funkcjonalne, ponieważ pomagają zasygnalizować konsumentom, że słodycze te mają smak arbuza.
PIM jest firmą cukierniczą, która na początku XXI w. wprowadziła na rynek amerykański żelki Sour Jacks Wedges, po czym uzyskała federalną rejestrację znaku towarowego dla kształtu cukierków, z górną zieloną częścią z białymi plamkami, po której następuje wąska środkowa biała część i dolna czerwona część z białymi plamkami.
Haribo, znana niemiecka firma cukiernicza, w 2019 r. wprowadziła na rynek własny słodki przysmak o smaku arbuza. Podobnie jak Sour Jacks Wedges, cukierki Haribo są czerwono-biało-zielone, o wydłużonym kształcie arbuza. PIM pozwał Haribo za naruszenie znaków towarowych oraz za dokonywanie czynów nieuczciwej konkurencji, zarzucając Haribo skopiowanie projektu Sour Jacks Wedges firmy PIM.
Haribo wskazało, że wygląd spornych cukierków jest funkcjonalny i zwróciło się do sądu rejonowego o unieważnienie znaku towarowego PIM. Firma Haribo twierdziła, że PIM zaprojektowało kształt i kolor cukierka do żucia tak, aby odpowiadał smakowi arbuza oraz że znak towarowy PIM nie powinien był zostać przyznany, ponieważ kształt ten bardzo przypomina rzeczywisty kawałek arbuza, a więc wskazuje wprost na cechy produktu. Sąd rejonowy zgodził się z tym, stwierdzając, że wzór znaku towarowego PIM rzeczywiście był funkcjonalny i w związku z tym nie podlegał ochronie, ponieważ połączenie koloru i kształtu pomaga zidentyfikować smak arbuza. PIM złożyło odwołanie od tego orzeczenia. Sąd wyższej instancji podtrzymał jednak wyrok.