Triumf Batmana

Mroczny Rycerz zatriumfował, tym razem nie nad siłami zła działającymi w Gotham City – właściciel znaku towarowego „Batman” wygrał walkę o swoje oznaczenie na terytorium Unii Europejskiej z włoskim projektantem mody.

 

Logo Batmana, przedstawiające zarys sylwetki nietoperza z rozłożonymi skrzydłami, zostało uznane przez Sąd Unii Europejskiej za wystarczająco charakterystyczne, aby powstrzymać nieuczciwych włoskich sprzedawców detalicznych.

Jak widać, Batmana nie mogli pokonać nie tylko Joker, Dwie Twarze i Trujący Bluszcz, ale i z nieuczciwymi włoskimi sprzedawcami odzieży Mroczny Rycerz nie najgorzej sobie radzi. Posiadające prawa do marki „Batman” wydawnictwo DC Comic wygrało zażartą bitwę o znak towarowy z włoskim przedsiębiorcą handlującym tekstyliami po tym, jak unijny sąd opowiedział się po stronie Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej oraz DC Comic, orzekając, że logo Batmana jest wystarczająco charakterystyczne, aby uzasadnić jego rejestrację jako unijny znak towarowy.

Firma Commerciale Italiana i Luigi Aprile chcieli umieszczać na swoich produktach wizerunek czarnego nietoperza w białej owalnej ramce i próbowali udowodnić, że konsumenci nie zawsze kojarzą znak nietoperza z Batmanem. Próba unieważnienia znaku towarowego DC Comics zarejestrowanego dla odzieży, którą to rejestrację komiksowe wydawnictwo posiada od nieco ponad 25 lat, zakończyła się fiaskiem, gdyż Sąd Unii Europejskiej orzekł, że przedłożone w toku postępowania dowody nie były wystarczające, aby wykazać, że unijny znak towarowy przedstawiający nietoperza w owalnym obramowaniu jest pozbawiony charakteru odróżniającego. Ponadto sąd stwierdził, że sam fakt, iż znak ten jest kojarzony z postacią fikcyjną, to jest Batmanem, nie pozwala sam w sobie wykluczyć, że oznaczenie może również służyć jako wskazówka pochodzenia danych towarów.