Monopol na wielkanocnego zajączka

W sierpniu 2022 r. dyskontowy supermarket Lidl otrzymał nakaz zniszczenia zapasów czekoladowych króliczków. Lidl został pozwany przez szwajcarską cukiernię Lindt & Sprüngli za sprzedaż czekoladowego króliczka zawiniętego w złotą folię, który zdaniem Lindta był zbyt podobny do jego własnego produktu i mógł wprowadzać konsumentów w błąd co do pochodzenia słodyczy. Szwajcarski federalny sąd najwyższy  orzekł, że zajączek Lindta jest ważnym znakiem towarowym w postaci kształtu 3D, w wyniku czego innym firmom można zabronić powielania tego kształtu przy sprzedaży własnych wyrobów czekoladowych w Szwajcarii.

Sprawa opierała się na charakterystycznym kształcie króliczków Lindta. W chwili wszczęcia sprawy szwajcarski producent czekolady przez prawie 70 lat sprzedawał króliczka z mlecznej czekolady zawiniętego w złotą folię z czerwoną wstążką i dzwoneczkiem na szyi oraz zarejestrował dwa trójwymiarowe znaki towarowe dla swojego produktu w Szwajcarii. Jedna z rejestracji obejmowała czarno-białą wersję króliczka i jego opakowania, druga obejmowała złotą, brązową i czerwoną kolorystykę produktu/opakowania.

Ta sprawa nie była pierwszą, w której zajączek Lindta stanął przed sądem. Heilemann, konkurent Lindta w Niemczech, zaczął sprzedawać złote króliczki w 2018 r., co skłoniło szwajcarskiego producenta czekolady do pozwania go o naruszenie znaku towarowego. Strategia Lindt była w tym przypadku nieco inna, ponieważ firma skupiła się na ochronie koloru opakowania z króliczkiem, a nie jego kształtu. Twierdziła, że ​​specyficzny złoty odcień opakowania foliowego jest na tyle charakterystyczny, że podlega ochronie jako znak towarowy w odniesieniu do czekoladowych zajączków. Tym razem Lindt również wygrał.

Jednak króliczek Lindta nie zawsze był górą. W orzeczeniu  z 2012 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej  stwierdził, że połączenie kształtu i kolorów zajączka Lindt (w tym plisowanej czerwonej wstążki i dołączonego dzwonka) nie różni się wystarczająco od sposobu pakowania innych wyrobów czekoladowych, zwłaszcza królików, aby zagwarantować ochronę znaku towarowego w UE. Złoty zajączek nie utrzymał się więc jako trójwymiarowy unijny znak towarowy.