(A)społeczne paski

Adidas wycofał sprzeciw dotyczący znaku towarowego ruchu Black Lives Matter. Fundacja Black Lives Matter Global Network podjęła w USA próbę zarejestrowania znaku towarowego swojego projektu z trzema żółtymi paskami, co skłoniło Adidasa do wniesienia sprzeciwu w sprawie zgłoszenia.

 

Firma produkująca odzież i obuwie sportowe często podejmuje kroki prawne w obronie swojego wyłącznego używania logo z trzema paskami. Adidas zmienił jednak obrany kurs już w ciągu 48 godzin po zwróceniu się do Urzędu Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) o odrzucenie wniosku Black Lives Matter przedstawiającego wzór z trzema równoległymi paskami. To, że Adidas wycofał swój sprzeciw nie oznacza, że nie może zakwestionować tego samego znaku towarowego z tych samych powodów w przyszłości.

Gwałtowny zwrot akcji został podobno wywołany obawą, że konsumenci mogą źle zinterpretować sprzeciw Adidasa wobec znaku towarowego jako krytykę misji Black Lives Matter. Adidas wskazywał w sprzeciwie, że projekt pasków tak bardzo przypomina jego własny słynny znak z trzema paskami, że prawdopodobnie wprowadzi konsumentów w błąd. Sprzeciw miał zablokować wniosek o wykorzystanie znaku na towarach, które sprzedaje również niemiecki producent odzieży sportowej, takich jak koszulki, czapki i torby.

Adidas wskazywał, że używa swojego logo od 1952 r., a projekt znaku Black Lives Matter może sprawiać, iż kupujący będą myśleć, że ich towary są połączone lub pochodzą z tego samego źródła.

Fundacja Black Lives Matter Global Network jest najważniejszym podmiotem w zdecentralizowanym ruchu Black Lives Matter, który powstał dziesięć lat temu, aby zaprotestować przeciwko przemocy policji w USA wobec osób czarnoskórych.