Juventus wygrywa nie tylko na boisku

Włoski sąd stanął po stronie Juventusu w przełomowej bitwie o znak towarowy dotyczący niewymiennych tokenów NFT. W orzeczeniu wydanym tego lata, które niedawno się uprawomocniło, sąd w Rzymie przychylił się do wniosku klubu piłkarskiego z Turynu o wydanie wstępnego nakazu sądowego dotyczącego uniemożliwienia spółce Blockeras s.r.l. oferowania NFT, które wykorzystują znaki towarowe włoskiego klubu, w tym znaki słowne „Juventus” i „Juve”, a także projektu czarno-białej koszulki z dwiema gwiazdkami.

 

Juventus złożył pozew przeciwko Blockeras na początku tego roku, oskarżając właściciela platformy do piłkarskiej gry fantasy o naruszenie znaków towarowych drużyny ze względu na wykorzystywanie NFT powiązanych z kartami kolekcjonerskimi z byłym graczem Juventusu, Christianem „Bobo” Vieri. Orzeczenie to jest jednym z niewielu znanych do tej pory orzeczeń sądów europejskich stwierdzających, że tokeny NFT odtwarzające znaki towarowe strony trzeciej bez zezwolenia stanowią naruszenie znaku towarowego.

Rzymski sąd orzekł, że tworząc i sprzedając 68 kart NFT (z który wygenerowano prawie 36.000 USD zysku), spółka Blockeras naruszyła prawa do znaków towarowych Juventusu. Co ciekawe, chociaż Blockeras zawarła umowę z Vierim na wykorzystanie jego podobizny na kartach, nie otrzymała jednak pozwolenia od Juventusu na używanie znaków towarowych drużyny. Przede wszystkim, sąd odrzucił argument Blockeras, że sądowy zakaz nie powinien zostać wydany między innymi dlatego, że Juventus nie ma rejestracji przedmiotowych znaków towarowych do użytku na wirtualnych towarach do pobrania. Nieprzekonany tym sąd orzekł, że znaki towarowe Juventusu są dobrze znane wśród konsumentów, biorąc pod uwagę, że klub ten jest najbardziej utytułowaną włoską drużyną piłkarską, w związku z czym nie ma potrzeby rozważania, czy znaki są zarejestrowane do użytku na towarach cyfrowych lub jeszcze dokładniej, na obiektach cyfrowych certyfikowanych przez NFT. Ponadto, Juventus utrzymuje rejestracje swoich znaków towarowych w klasie 9 do użytku w związku z cyfrowymi publikacjami do pobrania, co zdaniem sądu jest tu wystarczające.

Jednocześnie sąd stwierdził również, że Juventus udowodnił, iż stał się aktywny w dziedzinie gier online opartych na technologiach blockchain oraz ze względu na istnienie szeroko zakrojonej działalności handlowej w różnych sektorach (w tym odzież, akcesoria, gry) prowadzonej online i na  obecność firmy na głównych portalach społecznościowych, co świadczy również o tym, że wykorzystuje ona swoje marki w cyfrowym świecie.