Upcykling nie zawsze godny pochwały

Jeden z większych sprzedawców w branży upcyklingu zgodził się rozstrzygnąć ugodowo sprawę wytoczoną przeciwko niemu w USA przez dom mody Louis Vuitton w ubiegłym roku, a dotyczący rzekomego angażowania się w podrabianie znaków towarowych. Spór dotyczył słynnych znaków towarowych Louis Vuitton nakładanych na odzież i akcesoria.

 

Spółka Sandra Ling Designs, Inc. i jej właścicielka Sandra Ling zgodziły się na zapłacenie w ramach odszkodowania kwoty 603.000 USD, jak również na wycofanie pozwu wzajemnego, który został wniesiony przeciwko marce Louis Vuitton.

Sprawa rozpoczęła się w lutym 2021 r., kiedy Louis Vuitton wniósł pozew przeciwko firmie Sandry Ling, twierdząc, że narusza ona prawa do znaków towarowych Louis Vuitton poprzez oferowanie odzieży, torebek i akcesoriów wykonanych z rzekomo autentycznych używanych towarów Louis Vuitton, które zostały przeszyte w celu stworzenia nowych produktów lub też dodano do nich dekoracje, takie jak frędzle, ozdobne kamienie lub koraliki. Marka dóbr luksusowych argumentowała w sporze, że fundamentalne zmiany dokonane przez Sandra Ling Designs zmieniły rzekomo autentyczne produkty Louis Vuitton w takie, które nie spełniają surowych standardów jakości Louis Vuitton, a tym samym nie są już oryginalnymi produktami marki.

Dom mody Louis Vuitton odrzucał w toku sporu wszelkie argumenty dotyczące wyczerpania praw do znaku towarowego, twierdząc, że oferowane przez pozwaną spółkę produkty w sposób istotny różniły się od produktów sprzedawanych przez markę lub jej autoryzowanych sprzedawców.

Pozwana spółka zaprzeczała zaś, jakoby konsumenci mogli łatwo ulec złudzeniu, że towary z upcyklingu pochodzą od Louis Vuitton, mimo że są one wykonane z oryginalnych, choć używanych, produktów.  W pozwie wzajemnym spółka wystąpiła z własnymi roszczeniami, domagając się stwierdzenia przez sąd, że sprzedaż towarów upcyklingowanych to dozwolone korzystanie z oznaczeń Louis Vuitton i nie stanowi naruszenia znaków towarowych domu mody.

Sprawa ta jest częścią rosnącej liczby bitew prawnych związanych z personalizacją towarów, szczególnie ubrań i ich upcyklingiem, ponieważ zarówno firmy produkujące towary luksusowe, jak i giganci odzieży sportowej starają się rozprawić się z takimi działaniami, które uznają za próby podpięcia się i czerpania korzyści przez osoby trzecie z atrakcyjności ich marek poprzez nieautoryzowane wykorzystanie słynnych znaków towarowych. Innymi markami, które wystąpiły przed sąd z podobnymi roszczeniami, są Nike, Rolex czy Ralph Lauren.

Co ciekawe, coraz więcej firm, począwszy od marki odzieży outdoorowej Patagonia po marki takie jak Stella McCartney czy właśnie Louis Vuitton, we własnym zakresie poddaje upcyklingowi własne wyroby, aby zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko.