Louis Vuitton traci znak

Dom mody Louis Vuitton przegrał właśnie ostatnią rundę w sprawie utrzymania ochrony swojego unijnego znaku towarowego w postaci wzoru szachownicy. W wydanym w drugiej połowie października 2022 r. wyroku Sąd Unii Europejskiej stwierdził, że Izba Odwoławcza Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) miała rację, gdy stwierdziła, że ​​Louis Vuitton nie wykazał, że jego biało-niebieski wzór Damier Azur ma wtórną zdolność odróżniającą.

 

Sąd stwierdził, że ​​znak towarowy Louis Vuitton Damier Azur nie posiada pierwotnego charakteru odróżniającego, a zatem marka musiałaby wykazać, że znak nabył odróżniający charakter wraz z jego używaniem, aby korzystać z dalszej ochrony rejestracji. Znak może uniknąć unieważnienia, jeżeli w wyniku używania znaku już po jego rejestracji nabył on charakter odróżniający w stosunku do towarów lub usług, dla których jest zarejestrowany, co oznacza, że konsumenci bezpośrednio kojarzą znak z konkretnym towarem lub usługą ze względu na szerokie używanie i promocję znaku przez jego właściciela.

Sąd wskazał przy tym, że jest wymagane, aby co najmniej znaczna część właściwego kręgu odbiorców identyfikowała dane towary lub usługi jako pochodzące z danego przedsiębiorstwa. Jako czynniki ocenne Sąd podał: udział w rynku posiadany przez znak; to, jak intensywne, geograficznie rozpowszechnione i długotrwałe jest używanie znaku; kwotę zainwestowaną przez właściciela znaku towarowego w promocję znaku; odsetek właściwego kręgu odbiorców, który ze względu na znak identyfikuje produkty jako pochodzące z jednego źródła; oświadczenia izb handlowo-przemysłowych lub innych stowarzyszeń handlowych i zawodowych oraz dowody z badań konsumenckich.

Co ciekawe, w sprawie występuje polski wątek – wnioskodawcą unieważnienia jest polski przedsiębiorca Norbert Wiśniewski.