Valentino vs. Valentino

Marka Mario Valentino pozwała spółkę Fashionphile, oskarżając firmę zajmującą się odsprzedażą o naruszenie znaku towarowego, wprowadzającą w błąd reklamę oraz o dokonywanie czynów nieuczciwej konkurencji. W myśl pozwu, Fashionphile ma oferować produkty wykorzystujące zarejestrowany przez Mario Valentino znak towarowy „VALENTINO” na terytorium USA.

 

Mario Valentino to marka akcesoriów ze średniej półki, która nie jest powiązana z luksusową marką o podobnej nazwie – Valentino, S.p.A. Marka wskazuje we wniesionym pozwie, że jest pierwszym właścicielem rejestracji rodziny znaków towarowych VALENTINO dla skórzanych torebek i innych podobnych towarów w USA, w tym jednej prawie 50-letniej rejestracji.

Mając na uwadze tę rejestrację, marka Mario Valentino powiadomiła Fashionphile o rzekomo nieuprawnionym użyciu znaku towarowego VALENTINO w związku z reklamą i sprzedażą toreb i obuwia Valentino, S.p.A. Pomimo dalszych wezwań  do zaprzestania takiej działalności i zapewnień Fashionphile o zamiarze spełnia żądań Mario Valentino, dom mody nie poczynił takich kroków.

Obie firmy nie stają przeciwko sobie na sądowej po raz pierwszy. Dom mody Valentino wniósł pozew przeciwko Mario Valentino w kalifornijskim sądzie federalnym w lipcu 2019 r., oskarżając firmę o naruszenie praw do znaków towarowych, patentów oraz o czyny nieuczciwej konkurencji. Ta batalia prawna obejmuje również walkę przed włoskimi sądami, która koncentruje się na umowie o współistnieniu, którą obie firmy Valentino zawarły ponad 40 lat temu, próbując uniknąć wprowadzania konsumentów w błąd i związanych z tym komplikacji prawnych, biorąc pod uwagę ich bardzo podobną ofertę.

Zgodnie z umową o koegzystencji z 1979 r. Mario Valentino – która to firma rozpoczęła działalność w 1952 r. jako firma produkująca obuwie i wyroby skórzane – może używać znaku „V” lub „Valentino” na zewnętrznej stronie torebek, ale nie wolno jej używać tych oznaczeń razem, przy czym musi również używać znaku „Mario Valentino” na wewnętrznej stronie i na opakowaniu wszystkich torebek. Dom mody Valentino musi zaś używać oprócz określenia „Valentino” terminu „Garavani” (nazwiska założyciela domu mody).