Barista nie na wyłączność

Szwedzka firma produkująca mleko owsiane wspierana przez hollywoodzkich celebrytów, w tym Oprah Winfrey i Natalie Portman, chciała zarejestrować w Nowej Zelandii znak towarowy „barista”. Oatly będzie jednak musiało obejść się smakiem.

 

Oatly to szwedzki producent owsianego zamiennika mleka, który ma wsparcie finansowe od wielu znanych nazwisk, w tym rapera Jaya Z, królowej talk-show Oprah Winfrey, aktorki Natalie Portman i byłego dyrektora naczelnego Starbucks Howarda Schultza. W zeszłym miesiącu firma złożyła wniosek do Urzędu Własności Intelektualnej Nowej Zelandii o rejestrację znaku towarowego „barista”, który został jednak skutecznie oprotestowany przez hurtowego dystrybutora żywności Bidfood.

Słowo „barista” jest używane na różnych roślinnych produktach mlecznych w tym kraju od prawie dekady, jednak żadna firma nie próbowała wcześniej zarejestrować go jako znaku towarowego. Bidfood wskazało, że zarejestrowanie tego słowa wykluczyłoby inne marki z Nowej Zelandii z używania go na własnych produktach. Samo Bidfood ma własną markę mleka roślinnego pod nazwą „Federacja Barista”.

Jednym z głównych argumentów sprzeciwu było to, że dla przeciętnego konsumenta barista to ktoś, kto profesjonalnie robi kawę. Skojarzenie tego terminu z jedną marką mleka roślinnego mogłoby potencjalnie dać temu mleku nieuczciwą przewagę na rynku, ponieważ w porównaniu z nim inne mleka roślinne byłyby mniej odpowiednie do podgrzewania i podawania z kawą espresso. Słowo „barista” nie może samo w sobie wyróżniać jednego przedsiębiorcy w Nowej Zelandii.

Bidfood argumentowało, że termin „barista” ma charakter czysto opisowy i nie może służyć do odróżniania towarów Oatly od towarów innych przedsiębiorców z tej branży. Nowozelandzki urząd ostatecznie zgodził się z Bidfood i stwierdził, że oznaczenie „barista” nie może zostać zmonopolizowane na rzecz jednego przedsiębiorcy.