Logo-bliźnięta

Co wspólnego mają belgijskie linie lotnicze i polska gazeta? Jak się okazuje – bardzo podobne logo. Sam wydawca portalu gazeta.pl, spółka Agora S.A., zwrócił na to uwagę linii lotniczych na Facebooku.

 

Od 2015 r. portal informacyjny związany z „Gazetą Wyborczą”, gazeta.pl, korzysta z charakterystycznego logo w postaci kwadratu ułożonego z dziewięciu kropek o różnej wielkości, wszystkich w odcieniach czerwieni. Niedawno bardzo podobne logo pojawiło się na ogonach samolotów latających w ramach linii Brussels Airlines. W drugiej połowie listopada 2021 r. linie przedstawiły wynik odświeżenia swojej marki, właśnie w takiej postaci.

Spółka Agora postanowiła podejść do tematu humorystycznie. Pod facebookowym postem Brussels Airlines oficjalny profil gazet.pl umieścił komentarz: „Cześć, Brussels Airlines! Podoba nam się Wasze nowe logo, wielkie umysły myślą podobnie! 🙂 Jesteśmy pewni, że nasi właściciele firm wypracują ten temat, ale ponieważ jesteśmy jakimiś #LogoTwins, poznajmy się. Zaczniemy: jesteśmy Gazeta.pl, polski portal informacyjny z milionami czytelników, działający od 20 lat. Wy działacie chyba z samolotami?”

Takie działanie nie wyklucza jednak potencjalnych roszczeń wydawcy wobec linii lotniczej, w przypadku gdyby ta ostatnia chciała zarejestrować swoje oznaczenie jako znak towarowy i zakazać gazecie dalszego posługiwania się jej logo. Jest to o tyle mało prawdopodobna sytuacja, że oba podmioty działają na rynkach różnych geograficznie, jak również w odmiennych sektorach. W przypadku ochrony znaku towarowego, jeżeli znak zarejestrowany dotyczy innego zakresu towarów lub usług w stosunku do znaku rzekomo naruszającego prawo wcześniejsze, takie działanie nadal jest możliwe, ale wymaga wykazania renomy oznaczenia wcześniejszego.