Znaki towarowe w meta-świecie

Znaki towarowe zaczynają się liczyć nie tylko w świecie rzeczywistym, ale i w meta-świecie. Gigant odzieży sportowej, firma Nike, złożył ostatnio w USA szereg wniosków o rejestrację znaków towarowych dla swoich najsłynniejszych haseł i oznaczeń, takich jak „Nike”, „Just Do It” i „Jordan”, jak też logo „łyżwy” – do wykorzystania na różnych wirtualnych towarach i usługach.

 

Zgłoszenia sugerują, że Nike chce używać swoich słynnych znaków na „wirtualnych towarach do pobrania”, „usługach sklepu detalicznego obejmujących towary wirtualne” oraz „usługach rozrywkowych, a mianowicie „udostępnianiu online nie do pobrania wirtualnego obuwia, odzieży, nakryć głowy, okularów, [i] toreb, do użytku w środowiskach wirtualnych”.

Chociaż rzeczywiście Nike jest pionierem zarówno pod względem wejścia do meta-świata (po raz pierwszy firma współpracowała z producentem gier Roblox w 2019 r., a wcześniej z innymi twórcami gier wideo, to logo „łyżwy” nie jest jedynym znakiem towarowym, który zaludni rosnący meta-świat. Wiele marek, od gigantów odzieży sportowej po dostawców dóbr luksusowych, takich jak domy mody Balenciaga i Gucci, rozważa – a w niektórych przypadkach nawet aktywnie testuje – jak mogą wykorzystać meta-świat, aby łączyć się z konsumentami i generować dodatkowe dochody.

Bezpośrednio po złożeniu wniosków przez Nike, firma obuwnicza Converse, będąca własnością Nike, Inc., również złożyła wnioski o ochronę znaków towarowych z zamiarem użycia ich poza światem rzeczywistym. Wnioski dotyczą głównie znaku słownego „Converse” oraz okrągłego logo „Chuck Taylor All Star” do użytku na tych samych rodzajach towarów i usług, co Nike.

W ślady Nike poszły też marki Abercrombie & Fitch, Hollister, Urban Outfitters czy Free People.

Biorąc pod uwagę, że rewolucja online i rozwój meta-świata jest, jak powiedział niedawno Mark Zuckerberg, „następcą mobilnego internetu”, najbardziej znane marki będą chciały rozwijać swoje biznesy również tam, na co wskazuje rosnąca liczba zgłoszeń znaków towarowych dla tego typu towarów czy usług.