Kosztowny znak towarowy

Japoński SoftBank wykupił wieczystą licencję na znak towarowy „Yahoo” za astronomiczną kwotę 1,6 miliarda dolarów. Umowa umożliwi gigantowi internetowemu i e-commerce korzystanie z marki „Yahoo” i licencjonowanej technologii na terytorium Japonii bez płacenia tantiem, jednocześnie dając mu większą elastyczność w korzystaniu z marki i rozwoju działalności.

 

Nowa umowa licencyjna wejdzie w życie po tym, jak amerykańska firma inwestycyjna Apollo Global Management Inc. zakończy przejęcie Verizon Media oczekiwane w drugiej połowie 2021 r.

Yahoo Japan zostało współzałożone przez Yahoo Inc. i SoftBank Corp., obecną SoftBank Group Corp., w 1996 r. i przekazywało część swoich przychodów amerykańskiej firmie. Z Holdings, spółka zależna Grupy SoftBank, połączyła się w marcu z dostawcą aplikacji komunikacyjnych Line Corp.

Z Holdings jest właścicielem firm internetowych SoftBanku w Japonii, w szczególności Yahoo Japan, którego portal internetowy pozostaje jest odwiedzanym serwisem informacyjnym w kraju. Zgodnie z najnowszą umową z Verizon Media, Yahoo Japan uiszczało regularne opłaty licencyjne za prawa do używania marki „Yahoo” w Japonii, jak również za wykorzystywanie powiązanych technologii. Te tantiemy zostaną teraz zastąpione jednorazową płatnością.

Takie rozwiązanie było jedną z kluczowych kwestii wykupu Verizon Media przez Apollo za 5 miliardów dolarów.

Jak widać, znaki towarowe mogą przynosić ich właścicielom znaczne przychody, rozłożone w czasie – w ramach opłat licencyjnych – albo w postaci jednorazowego znacznego zastrzyku gotówki.