Dobry rok (80 lat wcześniej)

Wiele firm ociąga się z rejestracją swoich znaków towarowych. Okazuje się jednak, że takie podejście może się zupełnie nie opłacić w przyszłości. Niedawne działania właściciela marki Goodyear na terytorium Indii świadczą o korzyściach z wczesnej rejestracji znaków towarowych.

 

Podmioty rynkowe posiadające bogate portfolio znaków towarowych nierzadko zlecają monitorowanie zgłoszeń znaków towarowych na różnych terytoriach, aby weryfikować, czy jakiś konkurent przypadkiem nie planuje uzyskać ochrony na zbyt podobne oznaczenie. W ten właśnie sposób firma Goodyear dowiedziała się o istnieniu zgłoszenia znaku towarowego „GOOD YEAR” dla smarów i olejów samochodowych. Zgłoszenie zostało złożone przez spółkę zupełnie niepowiązaną z marką Goodyear.

Producent opon wniósł sprzeciw przeciwko zgłoszeniu znaku. Jako podstawę sprzeciwu podano znak towarowy zarejestrowany rok wcześniej. W toku postępowania zgłaszający powoływał się na fakt używania swojego oznaczenia na rynku smarów i olejów samochodowych już od 1997 r. Chciał tym samym udowodnić, że konsumenci powiązali już oznaczenie „GOOD YEAR” w stosunku do tego rodzaju produktów z jego przedsiębiorstwem.

W tym momencie globalny producent wyciągnął asa z rękawa, jakiego nikt – a najbardziej pewnie sam zgłaszający – się nie spodziewał. Aby udowodnić, że to marka Goodyear działa i używa na rynku znaków towarowych dłużej niż zgłaszający, firma powołała się na znak towarowy zgłoszony w kilka lat po rozpoczęciu przez nią działalności. Znak w starszej wersji był zarejestrowany w Indiach od ponad 80 lat. Jak widać, taki prezent z przeszłości potrafi bardzo się przydać – firma Goodyear wygrała spór.