Amazon wplątany w sądowy spór

Amazon wygrał sprawę dotyczącą znaku towarowego przed brytyjskim sądem. Spółka zapewniła sobie zwycięstwo w brytyjskim Sądzie ds. Własności intelektualnej (IPEC), który oddalił sprawę o naruszenie znaku towarowego przeciwko gigantowi handlu elektronicznego.

 

Decyzja zapadła 27 stycznia 2021 r. Lifestyle Equities, właściciel Beverly Hills Polo Club (BHPC), stwierdził, że Amazon naruszył jego prawa do znaku towarowego, zezwalając na umieszczanie  towarów BHPC na swoich stronach internetowych w Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej. Spór nie koncentrował się na kwestiach prawdopodobieństwa wprowadzenia w błąd lub podobieństwa, ale raczej na podziale własności praw do znaku towarowego między USA a Wielką Brytanią i UE. Według Lifestyle Equities towary BHPC, które były legalnie produkowane i sprzedawane w USA za zgodą właściciela praw i które są sprzedawane przez Amazon w Wielkiej Brytanii i UE, naruszały prawa do znaku towarowego. Lifestyle Equities uważało, że jest to forma „fałszowania” znaku towarowego.

Amazon utrzymywał, że sprawa skupiała się na zapobieganiu widoczności towarów BHPC dla konsumentów w Wielkiej Brytanii/UE. W 2008 r. doszło bowiem do rozłamu między właścicielami marki BHPC. Jeden z nich zachował prawa do znaków na terytorium USA. Znaki towarowe chronią szeroką gamę towarów, ale szczególnie ważne są odzież, bagaż, zegarki i perfumy. Sytuacja ta doprowadziła do sporu dotyczącego towarów legalnie wymienionych na amazon.com za zgodą lub licencją dwóch z trzech uprawnionych do znaków, podczas gdy trzeci uprawniony chciał, aby konsumenci mogli zobaczyć w szczególności cenę, po jakiej towary marki BHPC są sprzedawane w USA.

Amazon przyznał się do problemów, które wynikły z takiego podziału we własności praw do znaków towarowych, ale stwierdził, że ograniczenia wprowadzone w celu ochrony praw własności intelektualnej skutecznie zapobiegały sprzedaży towarów BHPC ze strony amazon.com do Wielkiej Brytanii lub UE. Brytyjski sędzia uznał, że nie są to towary „podrobione” w jakimkolwiek znaczeniu tego słowa, ponieważ zostały wyprodukowane i wystawione na sprzedaż w Stanach Zjednoczonych za zgodą posiadacza praw z USA.