Słodki smak porażki

Na kiepski nastrój czasem pomaga coś słodkiego. Może się jednak zdarzyć, że to właśnie coś słodkiego zdecydowanie pogorszy nastrój. Z pewnością po niedawnym wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej gorszy nastrój ma znany producent słodyczy, koncern Nestlé. Wyrok z 25 lipca 2018 r. jest wynikiem sporu trwającego od 2014 r., toczonego pomiędzy Nestlé a jego rynkowym konkurentem Cadbury (obecnie Mondelez UK Holdings & Services).

Kilkuletni spór toczył się o słodycze, a konkretnie o baton Kit-Kat. Nestlé początkowo zarejestrowało kształt batonika podzielonego na mniejsze części jako przestrzenny znak towarowy. Konkurent spółki sprzeciwił się zgłoszeniu twierdząc, że znak taki nie ma charakteru odróżniającego. Charakter odróżniający znaku przestrzennego polega na tym, iż dany produkt musiałby być rozpoznawany przez potencjalnych konsumentów już po samym jego kształcie. Motywy Cadbury były w tym względzie jasne – spółka sama produkowała i sprzedawała podobne wafelki, o nazwie Crispello. Gdyby znak towarowy w postaci kształtu Kit-Kata był chroniony na terytorium Unii Europejskiej, Cadbury musiałoby zaprzestać produkcji swojej wersji słodyczy.

W toku postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości koncern łasy na przestrzenny znak towarowy musiał przekonać Trybunał, że konsumenci w państwach członkowskich Unii Europejskiej rozpoznają baton Kit-Kat wyłącznie na podstawie kształtu. Ta sztuk nie udała się jednak koncernowi. Nestlé nie przedstawiło wystarczających dowodów na przekonanie Trybunału, że kształt Kit-Kata jest rozpoznawalny na wszystkich rynkach Unii Europejskiej.

Wyrok ten jest znaczący ze względu na wysoki próg wymogów praktycznych ustalony dla nietradycyjnych znaków towarowych, takich jak kształty. Jeśli Trybunał twierdzi, że aby kształt produktu mógł być uznany za posiadający charakter odróżniający, to muszą istnieć dowody na uzyskanie charakteru odróżniającego na wszystkich 28 rynkach UE, trudno wyobrazić sobie, że wielu właścicieli znaków towarowych byłoby w stanie spełnić te kryteria.