Paski Adidasa bez ochrony

Jedna z najpopularniejszych marek odzieży i akcesoriów sportowych, Adidas, nie ma ostatnio powodów do radości na tle własności przemysłowej. W wydanym w czerwcu 2019 r. wyroku Sąd Unii Europejskiej uznał, że znak towarowy Adidasa w postaci trzech pasków nie ma zdolności odróżniającej i powinien zostać unieważniony.

 

W wydanym 19 czerwca 2019 r. wyroku Sąd wskazał, iż charakterystyczne dla produktów marki Adidas oznaczenie w postaci trzech równoległych pasków nie nadaje się na znak towarowy. Nie jest to, jak twierdził uprawniony, znak pozycyjny, ale zwykły znak graficzny i jako taki nie posiada charakteru odróżniającego w wystarczającym stopniu, aby pozostać pod ochroną. Tym samym, Sąd Unii Europejskiej utrzymał w mocy decyzję Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) z 2016 r. w sprawie unieważnienia pierwotnej decyzji o rejestracji tego znaku.

Sporny znak towarowy w postaci trzech pasków został zarejestrowany w EUIPO w 2014 r. dla takich towarów, jak odzież, obuwie i nakrycia głowy. Według opisu, znak składał się z trzech równoległych pasów o jednakowej szerokości, zastosowanych na produkcie w dowolnym kierunku. Oznaczenie to zostało jednak zakwestionowane przez belgijską firmę Shoe Branding Europe, z którą Adidas toczył trwający od dziesięciu lat spór. Sąd UE unieważnił w zeszłym roku znak towarowy Shoe Branding, w którym znajdowały się dwa równoległe pasy, wskazując, że paski są zbyt podobne do znaku towarowego Adidasa.

W odwecie Shoe Branding Europe wystąpiło o unieważnienie flagowego znaku Adidasa. W toku postępowania uprawniony musiał wykazać, że znak uzyskał charakter odróżniający w całej Unii Europejskiej w oparciu o jego użycie, do tego stopnia, że ​​konsumenci od razu łączyli go z produktami marki Adidas i mogli odróżnić opatrzone nim towary od produktów innych firm. Sąd UE uznał jednak, że zabieg ten się nie udał.

Sąd odrzucił argumenty Adidasa, że ​​logo uzyskało charakter odróżniający dzięki wykorzystaniu w całej Unii Europejskiej, zauważając, że firma przedstawiła jedynie odpowiednie dowody dotyczące 5 z
28 państw członkowskich. Adidas nadal może odwołać się od wyroku do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.