Bimber nie od PepsiCo

PepsiCo, jeden z największych koncernów żywnościowych na świecie, prowadzi w USA spór z destylarnią z Tennessee, Ole Smoky Moonshine, którego przedmiotem jest znak towarowy popularnego również na polskim rynku napoju „Mountain Dew”.

 

PepsiCo złożyło sprzeciw w sprawie zgłoszenia znaku towarowego „Ole Smoky Mountain Dew Moonshine.” PepsiCo twierdzi, że produkty koncernu są sprzedawane w prawie każdym supermarkecie w Stanach Zjednoczonych i że zbudował on bardzo wysoki poziom rozpoznawalności konsumenckiej i handlowej, z którego chce teraz w nieuczciwy sposób skorzystać destylarnia Ole Smoky Moonshine. Jest też bardzo prawdopodobne, że koncern PepsiCo nie chce pozwolić na powiązanie swoich familijnych produktów z alkoholem, a w szczególności – z bimbrem, ponieważ to właśnie oznacza angielskie słowo „moonshine”.

Koncern twierdzi, że Mountain Dew jest jedną z najbardziej znanych i rozpoznawanych marek na świecie, założoną ponad 70 lat temu. Założyciel Ole Smoky, Joe Baker, wskazał zaś natomiast, że nazwa „mountain dew” (ang. górska rosa) od dawna jest synonimem pokątnie wytwarzanego napoju alkoholowego i że ma związek z regionem Appalachów – obejmującym Tennessee i Kentucky – od czasów przed prohibicją rozpoczętą w 1920 r.

Ole Smoky argumentuje, że oznaczenie „Mountain Dew” zostało po raz pierwszy użyte jako znak towarowy dla destylowanego spirytusu około roku 1890 przez Johna W. McCullocha. Założyciel destylarni zacytował też artykuł z 1897 r., odnoszący się do zezwolenia wydanego przez Biuro ds. Podatków i Handlu Alkoholem i Tytoniem, które przyznało McCullochowi wyłączne prawo używania nazwy „Mountain Dew” dla destylowanego trunku. McCulloch w 1900 r. zmienił nazwę swojej destylarni na Green River Distilling Company.

Mimo że destylarnia została zamknięta podczas prohibicji, Robert McCulloch, dziedzic Green River Distilling Company, rozpoczął w 2004 r. w Kentucky przygotowania do ponownego uruchomienia destylarni „Mountain Dew”, z zamiarem partnerstwa z PepsiCo w celu sprzedaży alkoholowej wersji napoju Mountain Dew, ale PepsiCo nie zgodziło się na taką współpracę. Kilka lat później, w 2009 r., zmiany w ustawach alkoholowych z Tennessee pozwoliły legalnie produkować i sprzedawać tam bimber.

W 2015 r. marka „Mountain Dew” dla destylowanych alkoholi została sprzedana Ole Smoky Distillery.

PepsiCo posiada ponad 20 znaków towarowych „Mountain Dew”. Koncern twierdzi, że używanie znaków towarowych „Mountain Dew” było ciągłe i nieprzerwane, a z tego powodu konsumenci przyzwyczaili się do kojarzenia nazwy „Mountain Dew” właśnie z produktami PepsiCo.